M/S FREDERICK CARTER.

Byggd 1967 av Davies Ship Building Ltd, Lauzon, Kanada.

Varvsnummer. 660.

Dimensioner. 148,10 x 21,38 x 6,00 m.

Efter ombyggnad. 176,20 x 24,38 x 7,00 m.

Brt/ Dwt. 12,221/ 5,339.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 21717/ 6515.

Maskineri. Fyra Pielstick-Crossley 12PC2V400 dieslar.

Effekt. 13900 kW.

Knop. 18,0.

Passagerare. 12.

Efter ombyggnad. 400.

Hyttplatser. 12.

Hyttplatser. 400.

Bilar. 360.

Långtradare 40.

Spårlängd. 535 m.

IMO. 6719342.

1967 03 12. Sjösatt

Levererades i januari 1967 till Goverment of Canada (Minister of Transport), St John, Kanada. Fartyget fick namnet efter Sir Frederick B.T. Carter från New Foundland som satt i Newfoundland House of Commons 1867.

1967 01. Insatt mellan North Sydney - Port aux Basques.

1979. Registrerad för CN Marine, St. John.

1986. Såld till Anco Ferries, Limassol, Cypern. Omdöpt till FRED.

1986 11 01. Avgick North Sydney via Ceuta, Gibraltar till Pireus.

1986 11 22. Ankom Pireus.

1987. Såld till Harma Shipping Co Ltd, Limassol, Cypern, Omdöpt till FLAVIA II

1987. Insatt för Anco Ferries mellan Patras - Ancona.

1988. Såld till Maltiki Marine Co Ltd, Limassol, Cypern. Omdöpt till ATHENIA.

1988. Utchartrad på två resor till Olympic Ferries mellan Patras - Taranto.

1988. Upplagd i Patras.

1989. Såld till Windepoint Shipping Ltd, Nassau, Bahamas (Sea-Link Nacka). Omdöpt till THENIA.

1988 11 01. Avgick Patras mot Valletta.

1998 11 17. Avgick Valletta mot Landskrona.

1988 11 28. Ankom Öresundsvarvet, Landskrona för förlängning och ombyggnad.

1990 01 11. Avgick Landskrona mot Polish Marin Yard, Gdynia för vidare ombyggnad.

1990 04. Överförd till Nordö-Link, Nassau, Bahamas (Malmö). Omdöpt till HANSA LINK.

1990 04. Insatt mellan Malmö - Travemünde, men låg mesta tiden overksam.

1990. Utchartrad till DFDS A/S. Insatt mellan Immingham/ Felixstowe - Helsingborg.

1990 12. Utchartrad som trupptransportfartyg till Persiska Viken.

1991. Överförd till Windepoint Shipping Ltd, Nassau, Bahamas. (Sea-Link Nacka).

1991 11. Såld till Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Holland. Satt under Bahama flagg, hemmahamn Nassau. 

1991 11. Utchartrad till Norse Irish Ferries. Omdöpt till NORSE LAGAN. Insatt mellan Liverpool - Belfast.

1994. Hemmahamn Delfzijl, Holland.

1996 06. Såld till Norse Irish Ferries, Liverpool, England. satt under Isle Of Man flagg, hemmahamn Douglas.

1997 11 15. Sista dagen i trafik mellan Liverpool - Belfast. 

1997 11 16. Ankom Canada Dry dock, Liverpool för varvsbesök.

1997. Upplagd vid Cammel Laird efter varvsbesök.

1998 03 21. Avgick Liverpool på en NATO charter.

1998 03 30. Ankom Bremerhaven med trupper som deltagit i en NATO manöver i Norge

1998 05 23. Utchartrad till Sea Wind Line, Stockholm. Certifikat för 119 passagerare för fartyget.

1998 05 24 - 1998 06 15. Fyra turer per veckan mellan Åbo - Stockholm och två mellan Åbo - Kapellskär.

1998 06 15 - 1998 08 28. Två turer per veckan mellan Åbo - Stockholm och fem mellan Åbo - Kapellskär.

1998 08 29. Upplagd i Åbo, Finland.

1998 10. Såld till Moby Line S.r.L. Neapel, Italien. Omdöpt till MOBY RIDER. Avgick Åbo mot Gdynia, Polen.

1998 10 16. Avgick Gdynia mot Italien.

1999 01 16. Insatt mellan Livorno - Olbia.

2005 05 19. Gick fartyget på grund efter avgång från Livorno.

2005 05 22. Drogs fartyget loss från grundet.

2005 09 30. Upplagd i Genua.

2007 04 25. Såld till Argo System Fze, Naples, Italien. Omdöpt till M. RIVER och avgick Genua mot Indien.

2007 06 02. Ankom Alang, Indien för upphuggning.

M/S FREDERICK CARTER.

M/S THENIA.

M/S HANSA LINK.

M/S NORSE LAGAN.

M/S MOBY RIDER.

Tillbaka till Marine Atlantic

Tillbaka till Nordö-Link.

Tillbaka till Norse Irish Ferries.

Tillbaka till Sea Wind Line.

Tillbaka till Moby Line.

© 2018 faktaomfartyg.