M/S FREE ENTERPRISE III.
Byggd 1966 av I.C.H. Holland, Werf Gusto Yard, Schiedam, Holland.
Varvsnummer. 538.
Dimensioner. 117,51 x 19,08 x 4,06 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 6889/ 2144/ 909.
Maskineri. Fyra 12-cyl, MAN dieslar.
Effekt. 8488 kW
Knop. 20,0.
Passagerare. 1200.
Hyttplatser. 86.
Bilar. 250.
IMO. 6611461.
1965 11 23. Kölsträckt. 1966 05 14. Sjösatt. Levererades 21 juli 1966 till Townsend European Ferries, Dover, England i Dover. Fartyget förde Holländsk flagg vid ankomsten till Dover, men under dagen så kom den Brittiska flaggan upp. 1966 07 22. Första turen mellan Dover - Calais. 1967 02 01. Insatt mellan Dover - Zeebrügge. 1968 11. Kolliderar med en tankfartyg lastat med kemikalier. 1968 12 08. Åter i trafik efter varvsbesök, samt man byggde en skybar bakom kommandobryggan. 1970 06 01. Insatt mellan Dover - Calais. 1971 10 11. Insatt mellan Dover - Zeebrügge under tre veckor. 1974 06 29. Provar färjelägena i Larne och Cairnryan 1974 07 01 - 1974 10 19. Insatt mellan Cairnryan - Larne. 1974 10 21. Insatt mellan Dover - Calais. 1980 10 31. Avgick Dover mot Le Havre, där fartyget läggs upp. 1981 06 24. Ankom Dover. 1981 06 25 - 1981 07 10. Utchartrad till Sealink U.K. Ltd. Insatt mellan Dover - Calais/ Boulogne. 1981 07 16 - 1981 09 06. Insatt mellan Portsmouth - Le Havre. 1982 04 19. Insatt som fraktfärja mellan Southampton - Cherbourg. 1982 05 10. Fick fartyget brand i maskinrummet på väg mot Southampton från Cherbourg. Togs ur trafik och lades upp i Southampton. 1983 01 10 - 1983 01 17. Insatt som fraktfärja mellan Southampton - Le Havre. 1983 01. Upplagd 1984 05. Upplagd i Empress Dock, Southampton. 1984 07. Såld till Mira Shipping Co, Valletta, Malta. 1984 08 24. Omdöpt till TAMIRA. Avgick därefter Southampton mot Valletta. 1984 09 02. Ankom Valletta. 1984 10 19. Såld till Isle Of Man Steam Packet, Douglas, Isle Of Man. 1984 10 24. Omdöpt till MONA´S ISLE. 1984 12 06 - 1984 12 13. Avgick Valletta mot Clyde. 1984 12 13. Ankom Clyde Dock Engineering för ombyggnad. 1985 04 03. Ankom Douglas för att prova ramperna som inte passade. Avgick därefter till Dun Laoghaire för provanlöp. 1985 04 05. Insatt mellan Douglas - Heysham. Vid tillägg i Douglas fick fartyget hjälp av bogserbåt för att lägga till. 1985 04 17 - 1985 04 20. Anpassades akter rampen vid Clyde Dock Engineering. 1985 10 05. Sista dagen i trafik mellan Douglas - Heysham. 1985 10 07. Upplagd i Birkenhead. 1986 03 14. Såld till Hasan Sadaka Hitta, Jeddah, Saudiarabien. 1986 03 21. Varvsbesök vid Birkenhead. 1986 03 25. Registrerad för Sadaka Shipping Lines (Sameer Establishment for Trading), Jeddah, Saudiarabien.Omdöpt till AL FAHAD. 1986 04 07. Avgick mot Röda Havet. 1986. Insatt mellan Jeddah - Suez. 1990 11 16. Tappade fartyget ena rodret och fick skador på ena propellern, reparerades i Suez. 1990 12 16. Åter i trafik. 1992 12 20. Kolliderade med MECCA I vid tillägg i Suez. 1998 07 22. Upplagd i Suez. 2004 03. Gick fartyget på grund utanför Jeddah och blev vrak. |
M/S FREE ENTERPRISE III.
M/S TAMIRA.
M/S MONA´S ISLE.
M/S AL FAHAD.
Tillbaka till Townsend Bros Ferries.
Tillbaka till Townsend Thoresen.
© 2022 faktaomfartyg.