M/S FREE ENTERPRISE II.
Byggd 1965 av I.C.H. Holland, Werf Gusto Yard, Schiedam, Holland.
Varvsnummer. 502.
Dimensioner. 108,13 x 18,39 x 4,05 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 5956/ 1787/ 457.
Maskineri. Två 12-cyl, MAN dieslar.
Effekt. 5664 kW.
Knop 19,0.
Passagerare. 1200.
Hyttplatser. 2.
Bilar. 230.
IMO. 6506317.
1965 01 29. Sjösatt. Levererades 8 maj 1965 till Townsend Car Ferries Ltd, Dover, England. 1965 05 09. Ankom Dover. 1965 05 19. En tur för pressen till Calais. 1965 05 22. Insatt mellan Dover - Calais. 1966 03 17. Insatt mellan Dover - Zeebrügge. 1967 - 1970. Insatt mellan Dover - Calais/ Zeebrügge. 1969. Under vintern, upplagd i Brügge. 1968. Går dom två rederierna Townsend European Ferries och Otto Thoresen samman och Townsend Thoresen European Ferries. 1970 03. Insatt mellan Dover - Calais. 1970 06 04. Avgick Dover mot Southampton. 1970 06 18 - 1970 09. Insatt mellan Southampton - Cherbourg. 1970 07 25. Fick fartyget explosion i maskinrummet 22 sjömil utanför Cherbourg och blev inbogserad. 1970 07 28. Avgick Cherbourg mot Rotterdam för reparation. 1970 08 08. Åter i trafik mellan Southampton - Cherbourg. 1970 09 22. Upplagd i Zeebrügge. 1971 04 30. Ankom Southampton. 1971 04 30 - 1971 09 19. Insatt mellan Southampton - Cherbourg. 1971 09 23. Provade ramperna i Le Havre. 1971 10. Insatt mellan Dover - Calais. 1971 12 31 - 1972 01 20. Utchartrad till tidningen Evening press och använd som utställningsfartyg i London. 1972 01. Upplagd i Brügge. 1972 05 19 - 1972 09 24. Insatt mellan Southampton - Cherbourg. 1973 05 18 - 1973 09. Insatt mellan Southampton - Cherbourg. 1974 01 03 - 1974 01 20. Utchartrad till tidningen Evening press och använd som utställningsfartyg i London. 1974 01. Upplagd i Southampton. 1974 04. Kortare insatts mellan Dover - Calais. 1974 06 17 - 1974 09 01. Insatt mellan Southampton - Cherbourg. 1975. Stationerad i Dover. 1977. Under vinter blir fartyget upplagd i Tilbury. 1979 06 - 1979 09. Under sommaren. Insatt mellan Dover - Calais. 1979 09 03. Upplagd i Tilbury. 1980 04 - 1980 05. Insatt mellan Dover - Calais. 1980 05. Upplagd i Le Havre. 1980 05 - 1980 06 11. Utchartrad till Sealink UK. Insatt mellan Weymouth - Jersey - Guernsey. 1980 06 18 - 1980 07. Utchartrad till Sealink UK. Insatt mellan Newhaven - Dieppe. 1980. Under sommaren. Insatt mellan Portsmouth - Cherbourg. 1981 06 18 - 1981 07. Utchartrad till Sealink UK. Insatt mellan Weymouth - Jersey - Guernsey. 1981 09. Upplagd i Le Havre och satt till försäljning. 1982 04. Upplagd i Southampton. 1982 10. Såld till Nav. Arcipelago Maddalenino Spa, Neapel, Italien. (Moby Lines). Omdöpt till MOBY BLU. 1982 10 14. Avgick Southampton mot Sardinien. 1983. Insatt mellan Livorno - Bastia. 1993. upplagd i Cagliari. 199?. Insatt mellan Porto S. Stefano - Bastia. 1997. Insatt mellan Piombino - Portoferraio. 2001. Registrerad för Moby Lines S.r.l., Cagliari, Italien. 2001 07. Upplagd i Cagliari. 2003 11 10. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till MOBY B. Satt under St Vincent & Grenadines flagg, hemmahamn Kingstown för en sista resa mot Indien. 2003 12 16. Ankom Alang, Indien. 2003 12 21. Kördes fartyget upp på stranden. |
M/S FREE ENTERPRISE II.
M/S MOBY BLU.
Tillbaka till Townsend Bros Ferries.
Tillbaka till Townsend Thoresen.
© 2021 faktaomfartyg.