M/S FREIA.
Byggd 1936 av Aalborg Værft, Ålborg Danmark.
Varvsnummer 54.
Utrustad vid Helsingörs Værft Helsingör, Danmark.
Varvsnummer 237.
Dimensioner. 78,03 x 12,63 x 4,00 m.
Brt/ Dwt. 997/ 245.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 1428/ 616/ 343.
Maskineri. Två B&W 840-MTF-75 dieslar.
Effekt. 2913 kW.
Knop. 15,5.
Passagerare. 1000.
Bilar. 55.
Järnvägsvagnar 8 st.
IMO. 5120831.
1935 09 12. Beställd. 1935 11 28. Kölsträckt. 1936 06 11. Sjösatt. Levererades 17 september 1936 till Danske Statsbaner, Köpenhamn, Danmark. Hemmahamn Korsør. 1936 09 18. Insatt mellan Nyborg - Korsør. 1940 02 03 - 1940 02 08. Insatt mellan Korsør - Århus, då hamnen det var mycket is i Nyborg. 1944 10. Beslagtagen av Tyska Kriegsmarine. 1945 09 17. Åter till DSB. 1957 05 28. Insatt mellan Halskov - Knudshoved. 1961 04 26 - 1961 05 15. Insatt mellan Köpenhamn - Rönne. 1966 - 1975 08. Insatt mellan Kalundborg - Kolby Kås - Århus. Hemmahamn Kalundborg 1975 10 01. Upplagd i Kalundborg. 1975 11. Såld till Traghetti Pozzuoli S.r.l, Neapel, Italien. Omdöpt till FREIA IV. 1975. Ombyggd. 1976. Insatt mellan Neapel - Procido. 1977. Omdöpt till ISCHIA EXPRESS. Insatt mellan Pozzuoli - Ischia. 2005 11 23. Sjönk i Napoli hamn. Bärgades efter ett tag. 2008 06. Såld till Dzek Pot, Montenegro. Påbörjades ombyggnad till ett casinofartyg, men avbröts efter ett tag. Skulle få namnet CASINO ROYALE. 2012 05. Bogserad mot Aliaga, Turjiet. 2012 05 16. Ankom Ege Celik GS, Aliaga, Turkiet för upphuggning. |
M/S FREIA.
M/S ISCHIA EXPRESS.
Tillbaka till Traghetti Pozzuoli.
© 2021 faktaomfartyg.