M/S FRISIA I.
Byggd 1970 av Jos L Meyer Werft, Papenburg, Tyskland.
Varvsnummer. 561.
Dimensioner. 53,70 x 12,55 x 1,70 m.
Efter förlängning. 63,70 x 12,70 x 1,70 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 840/ 580/ 183.
Efter ombyggnad. Brt. 950.
Maskineri. Tre 16-cyl, Klöckner-Humboldt-Deutz dieslar.
Effekt. 1066 kW.
Knop. 12,2.
Efter maskinbyte. Två 6-cyl, Volvo dieslar.
Effekt. 834 kW.
Knop. ?.
Passagerare. 800.
Bilar. 42.
Efter ombyggnad. 52.
IMO. 7018604.
Fartyget är egentligen byggd i tre delar. Akterdelen byggd vid Scheepswerf Ton Bodewes N.V., Franeker, Holland (Varvsnummer F40). Mitt sektionen. N.V. Schpsb. V/h Th. J. Fikkers, Foxhol, Holland. (Varvsnummer 1976). Försektionen byggd vid Jos. L. Meyer, Papenburg, samt sammansatt vid Jos. L. Meyer, Papenburg, Tyskland. 1970 04 25. Sjösatt. Levererades 23 juni 1970 till A.G. Reederei Norden-Frisia, Norderney, Tyskland. 1970. Insatt mellan Norderney - Norddeich. 1985. Förläng vid Jos. L. Meyer, Papenburg, Tyskland. 1992 02. Ombyggd med nytt promenaddäck vid Julius Diederich Werft, Oldersum, Tyskland. 2002 02. Nytt maskineri installeras vid Julius Diederich Werft, Oldersum, Tyskland. |
M/S FRISIA I.
M/S FRISIA I.
Tillbaka till A.G. Reederei Norden-Frisia.
© 2017 faktaomfartyg.