M/S GEDSER.
Byggd 1968 av Schiffbau-Gesellschaft Unterweser AG, Bremerhaven, Tyskland.
Varvsnummer 452.
Dimensioner. 114,92 x 17,89 x 4,75 m.
Brt/ Dwt. 4614/ 1313.
Maskineri. Två 12-cyl, MAN dieslar.
Effekt. 8090 kW.
Knop 20,0.
Passagerare. 1200.
Hyttplatser. 127.
Bilar. 225.
IMO. 6803246.
1967 11 30. Sjösatt som GEDSER II. Levererades 1 april 1968 till Moltzau A/S, Gedser, Danmark. 1968 04 02. Visas upp i Köpenhamn. 1968 04 03. Visas upp i Malmö. 1968 04 04. Insatt mellan Gedser - Travemünde. 1974. Registrerad för Gedser-Travemünde Ruten A/S, Gedser, Danmark. 1976 01. Såld till Tirrenia di Navigazione S.p.A., Trapani, Italien för leverans i juni. 1976 06 07. Sista dagen i trafik mellan Gedser - Travemünde. 1976 06 21. Avgick Travemünde mot Italien. Omdöpt till MALTA EXPRESS. 1976 07. Insatt mellan Neapel - Reggio Calabria - Catania - Syracuse - Valletta. 1984. Upplagd. 1987. På hösten inspekterar Eckerö Linjen fartyget för ett eventuellt köp. 1988 03 10. Såld för 2,3 miljoner $ till Nav. Arcipelago Maddalenino Spa, Neapel, Italien. Omdöpt till MOBY WILL. 1988. Insatt i Navarma Lines trafik mellan Livorno - Bastia. 1993 06. Såld till Dallah Marine Transport Co, Jeddah, Saudiarabien. Omdöpt till AL JUDI. 1993 06. Insatt mellan Port Sudan - Jeddah som pilgrimsfartyg. 1995 07 01. Upplagd i Jeddah med maskinhaveri. 2001. Registrerad för Sudan Shipping Line Ltd, Jeddah, Saudiarabien. 2002. Insatt mellan Jeddah - Port Sudan. 2007 04. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till ALJUBI. 2007 04 13. Ankom Alang, Indien. |
M/S GEDSER.
M/S MALTA EXPRESS.
M/S MOBY WILL.
M/S AL JUDI
© 2021 faktaomfartyg.