M/S GILLÖGA.

Byggd 1951 av Hammarbyverken, Stockholm.

Varvsnummer. 31.

Dimensioner. 26,12 x 5,28 x 1,91 m.

Efter ombyggnad. 26,34 x 5,50 x 1,80 m.

Brt/ Nrt. 60/30.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 60/30.

Maskineri. Två Volvo Penta TIMD 96.

Effekt. 370 hk.

Knop.?.

Efter maskinbyte. Två Scania DSI 11 dieslar.

Effekt. 338 kW.

Knop. 14,0.

Passagerare. 132.

Efter ombyggnad. 222.

Levererades i maj 1951 till Waxholms Nya Ångfartygs Ab, Vaxholm. 

1951 05. Insatt mellan Stockholm - Furusund - Sterbnäs.

1958. Såld till Linjebuss International Ab, Helsingborg. Omdöpt till PENDULA.

1958. Ankom Helsingborgs varvför ombyggnad till den nya trafiken. 

1959 03 18. Insatt mellan Helsingborg - Helsingör.

1960 05. Insatt mellan Helsingborg - Sletten - Ven. Upplagd under vintern halvåret.

1970. Insatt mellan Helsingborg - Sletten.

1974. Såld till Ven-Öresundslinjen Ab, Ven för övertagande under 1975.

1975 03 13. Sista dagen i trafik för Linjebuss.

1975 03 14. Insatt för Ven-Öresundslinjen Ab mellan Helsingborg - Snekkesten - Hven, men trafiken lades ner efter sommaren. 

1975 08. Upplagd.

1976 01 23. Såld till Forsman Sightseeing Ab Stockholm. Omdöpt till LOVÖN.

1976. Insatt mellan Stockholm (Klara Strand) - Drottningholm under sommarsäsongen. Övrig tid upplagd.

1983 12 15. Såld till Tourist Sightseeing (Aug. Lindholm Eftr/Bore Lines), Stockholm, samma trafik.

1987 11 19. Såld till H/B Olofsson & Sandström Transport, Norrbyn. Omdöpt till PATRONIA. Blev ombyggd i fören med en bogport.

1991 03 31. Såld till Marin & Maskin, Stockholm.

1991 05 01. Insatt mellan Stockholm - Fjäderholmarna.

1992. Rederiet ändrar namn till Rederi Ab M/S Fjäderholmarna.

1993 05 01. Insatt mellan Slussen - Fjäderholmarna - Ropsten. 

1993 08. Efter avslutad sommar trafik upplagd.

1994 10 28. Såld till Balestrand Cruise A/S, Bergen, Norge. 

1994 12 01. Påbörjades bogseringen mot Bergen där fartyget skulle byggas om.

1994 12 02. Klockan 00:15 sjunker PATRONIA på 50 meters djup söder om Landsort.

M/S GILLÖGA.

M/S PENDULA.

M/S PENDULA.

M/S PATRONIA.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Linjebuss.

© 2021 faktaomfartyg.