S/S GÖTEBORG.

Byggd 1891 av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.

Varvsnummer. 210.

Dimensioner. 45,31 x 7,67 x 3,30 m.

Brt/ Nrt. 417/ 279.

Maskineri. En 3-cyl, trippelångmaskin.

Effekt. 700 ihk.

Knop. 13,5 .

Passagerare. ?.

Hytter. 18.

Efter ombyggnad. 50.

RN. 738.

IMO. 3000738.

Levererades i maj 1891 till Ångbåts AB Bohusländska Kusten, Uddevalla.

1891 05 30. Ankom Uddevalla.

1891. Insatt mellan Göteborg - Strömstad - Kristiania med anlöp av mellanliggande hamnar (Marstrand, Lysekil, Fjällbacka, Grebbestad).

1896 07 21. På en resa från Kristiania till Göteborg, så  somnar rorsmannen på sin post utanför Filtveds fyr i Oslofjorden och fartyget rände rakt upp på en strand och kantrade åt sidan.  Det norska ångfartyget KONG TRYGGVE passerar strax efteråt och plockar upp 15 passagerare som får åka tillbaks till Kristiania. Bärgades och reparerades sedan.

1901. Så kolliderade fartyget med kajen i Strömstad.

1904. När det var en marknadsdag i Fjällbacka så vart det mycket folk på kajen för att se när GÖTEBORG lade till, samt när hon skulle lägga ut, men på grund av att man inte fick av en förtöjning snabbt nog, så drog fartyget med sig hela bryggan med åskådare, Ingen kom till skada, men dom var blöta.

1908 07. Kolliderade GÖTEBORG med BÆKKELAGET i Oslofjorden. BÆKKELAGET som var Norsk lustbåt, som framfördes utan lanternor sjönk, varvid fartyget 84 resenärer hamnade i vattnet, 11 personer omkom. 

1924. Så byter Norge huvudstad namn till Oslo.

1925. Rederiet ändrar namn till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten, Uddevalla.

1930 09 18. På resa mellan Oslo - Göteborg, så går fartyget på grund och sjunker strax söder om Grebbestad. 

1930. Bärgades och fördes in till Lindholmens Varv för reparation. Samtidigt byggdes det fler hytter på fartyget.

1949 06 01. Rederiet går i frivillig likvidation p.g.a. dålig lönsamhet.

1950 03. Rederiet går i konkurs.

1950 06 16. Såld på exekutiv auktion till AB Svenska Brazil-La Plata Linjen, Göteborg. 

1961. Så blir Thunrederier AB, Lidköping delägare i fartyget. (2/3). 

1962 06. Såld till Rederi Ab Göta Kanal, Lidköping.

1963. Lades upp på vid Bohus varv under sommaren.

1965 03. Såld till Vacation Line AB, Göteborg.

1965 05. Gjorde fartyget en resa mellan Göteborg - Oslo, Rederiet hade planer på att linjen skulle återupprättas, Men det vart bara en resa, lades upp vid Stenpiren i Göteborg. 

1965 08. Så gick fartyget för egen maskin mot Stockholm för att sättas in mellan Stockholm - Mariehamn.

1965 08. Finns det två olika berättelser, det ena, fick maskinhaveri i Kalmarsund och reparerades i Oskarshamn. Det andra, Man försökte sänka fartyget utanför smålandskusten, men "lyckligtvis" så fanns en bogserbåt i närheten för assistans. 

1965 08. Ankom Stockholm och lades upp vid Hammarbyverken. 

1965 08 27. Går rederiet i konkurs.

1966 03 31. Såld på exekutiv auktion till Kapten Nordendorph. (officiella papper säger, Såld till Rederi Ab Göta Kanal, Lidköping).

1966 04. Såld till Pr Handel Allan Ericsson, Strömstad.

1966 05 07. Bogserad från Stockholm av bogserbåten TED till Strömstad för att bli flytande restaurang.

1966. Fartyget låg i Strömstad och fungerade som restaurang och senare som ungdomslokal.

1969 03. Såld till Rolf Ulfvengren (Lidköping) och Willy Ågren (Trollhättan) som planerade att rusta upp fartyget och på nytt driva restaurang i Strömstad under namnet BÅTEN. 

1970. Torrsätts i Sandefjord för klassning

1972 08. Går Båtrestauranten s/s Göteborg AB i konkurs. 

1973 04. Såld till Jack Vogel, Strömstad.

1975 06. Påbörjades upphuggningen vid Hälle, Idefjorden i Bohuslän.

S/S GÖTEBORG.

Tillbaka till Thunbolaget.

© 2021 faktaomfartyg.