M/S GOTLAND.

Byggd 1964 av NV Scheepswerf & Machinefabriek " De Mervede" Van Vliet & Co, Hardinxveld, Holland.

Varvsnummer 581.

Dimensioner. 93,20 x 16,41 x 5,36 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2773/ 1185/ 700.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 2990/ 1443/ 700.

Maskineri. Fyra 16-cyl NV Werkspoor, V-dieslar.

Effekt. 8000 hk.

Knop 18,5.

Passagerare. 1300.

Hyttplatser. 214.

Bilar. 140.

RN. 10536.

Signal. SDJR.

IMO. 6415908.

1964 06 05. Sjösatt.

Levererad 31 oktober 1964 till Rederi Ab Gotland, Visby.

1964 11 05. Ankom Visby hamn för första gången.

1964 11 07. Visades upp i Nybroviken, Stockholm.

1964 11 08. Visas upp i Västervik och Oskarshamn.

1964 11 09. Insatt i Gotlandsbolaget trafik enligt följande.

Sommar trafik

Trafik övrig tid.

1965-1966: Trafik mellan Nynäshamn-Visby-Oskarshamn.

1967: Nynäshamn-Visby/Kappelshamn.

1968-1972: Nynäshamn-Visby.

1973: Oskarshamn-Visby.

1974: Upplagd.

1977-1983: Nynäshamn-Visby-Västervik.2

1984: Nynäshamn-Visby-Västervik/Grankullavik.

1985-1986: Nynäshamn-Visby-Västervik-/Grankullavik/Oskarshamn.

1987: Visby-Grankullavik.

Från november 1964 till våren 1967, Trafik mellan Nynäshamn-Visby-Västervik/Oskarshamn. Alternativt upplagd 1.

Från hösten 1967-1972, Nynäshamn-Visby.

1973- våren 1974 samt hösten 1977-1987, reserv/upplagd.

1 Alternerade med M/S Visby.

2 dock ej 1981 då hon drabbades av maskinhaveri.

1965 06 22. Vid 16-tiden rammade fartyget kajen i yttre hamnen i Visby då man skulle lägga till efter ordinarie resa till Visby. Orsaken var att en liten skruv blockerat en funktion i maskinen, vilket gjorde att det inte gick att slå back. Fartyget gjorde ett fem meter djupt hack i kajen varvid även pirhörnet rasade i sjön. Omfattande skador både på kaj och fartyg. GOTLAND förklaff trycktes ihop och fartyget fick uppsöka Finnboda Varv i Stockholm för reparation.

1965 09 28. Utchartrad till Oxelösunds hamn för att delta i invigningen av nya hamnen, samt lunch ombord.

1972 04 14. Utbröt en explosionsartad brand ombord i fartygets babords veranda då en militär fimpade i en väska innehållande explosiv materiel. Elden kunde snabbt släckas men trots detta fick några personer brännskador.

1973. Under våren fick fartyget förlängt akterdäck vid Sölvesborgs Varv, Sölvesborg. 

1973 11. Upplagd. Omdöpt till THJELVAR

1974 06. Rustas fartyget av och läggs upp i Oskarshamn.

1974 06. Såld till ett okänt rederi, Italien. 

1974 08. Försäljningen upphävs på grund av vissa importrestrektioner i Italien.

1974 08 14. Snabbrustas för att sättas in i Gotlandstrafiken.

1974 08 15. Proviant överförs från SVEA DROTT till THJELVAR som sätts i trafik samma kväll.

1975. Under våren utchartrad till Polish Ocean Lines, Polen. Insatt mellan Helsingfors - Gdansk.

1975 06 22 - 1975 09 11. Insatt i ett samarbete mellan dom tre rederierna Rederi AB Gotland, Stockholms Rederi AB Svea och Polish Ocean Line mellan Stockholm - Gdansk.

1976. Under vinterhalvåret ombyggd vid Oskarshamns Varv, Oskarshamn med en påbyggnad akteröver som innehåller fler hytter.

1976 06 - 1976 09. Insatt i ett samarbete mellan dom tre rederierna Rederi AB Gotland, Stockholms Rederi AB Svea och Polish Ocean Line mellan Stockholm - Gdansk.

1981. Får fartyget ett maskinhaveri och läggs upp för reparation.

1984 07 16. Med 670 passagerare och cirka 100 bilar ombord, kolliderade THJELVAR med det holländska lastfartyget ANDROMEDA. THJELVAR, som befann sig fyra distansminuter utanför Visby på resa till Västervik, fick återvända till Visby med ett antal intryckta plåtar på babords sida, sex till sju meter ovanför vattenlinjen. På kvällen inspekterades fartyget, och fick därefter avgå till Oskarshamns Varv för reparationer. Inga människor skadades vid olyckan. ANDROMEDA kommandobrygga var vid tillfället obemannad.

1985 04 01 - 1985 04 21. Utchartrad till Sealink British Ferries UK. Insatt mellan Weymouth - Cherbourg. Gick även den 21 april mellan Weymouth - Jersey.

1985 05 23. Utchartrad till Gotlands bönder för färd till Stockholm. Bönderna protesterade mot regeringens jordbrukspolitik.

1987 10. Såld till Comp. Marocaine de Nav, Casablanca (Comanav), Marocko. Omdöpt till ARRAFIQ.

1987 10 10. Kl 15:32. Avgick Finnboda Varv mot Casablanca med en blandat besättning (Svensk och Marockansk).

1987. Övertagen av Marockanska flottan, blir transportfartyget 407.

1988. Ombyggd i Gibraltar för sin nya insatts, senare på året målas fartyget helt grått.

1993 12. Såld till Intercruise Ltd, Grekland. (Registrerad för Louris Shipping Co Ltd, Valletta, Malta). Omdöpt till DIVA.

1993 12. Ankom Pireus.

1994. Insatt mellan Grekland - Turkiet.

1996. Utchartrad till Topas Maritime Line. (Registrerad för Acanthus International SA, Kingstown, St Vincent). Omdöpt till DELFINI.

1996. Insatt mellan Ancona - Cesme. 

1999. Upplagd i Eleusis Bay, Grekland.

2003 01. Såld till Demtas, Aliaga, Turkiet för upphuggning. 

2003 02 05. Ankom Aliaga, Turkiet. 

2003 02 18. Kördes upp på stranden.

Byggbilder.

M/S GOTLAND.

Maskinrumsbilder.

M/S THJELVAR.

Bilder när THJELVAR blir ARRAFIQ.

M/S ARRAFIQ.

M/S DIVA.

M/S DELFINI.

Tillbaka till Gotlandsbolaget.

Tillbaka till Polferries.

Tillbaka till Sealink.

© 2023 faktaomfartyg.