M/S GREY MASTER.
Byggd 1973 av Trosvik mek. Verksted A/S, Brevik, Norge.
Varvsnummer. 97.
Dimensioner. 124,01 x 16,03 x 4,97 m.
Brt/ Nrt. 2049/ 934
Efter ombyggnad. Brt/ Dwt. 6036/ 3302.
Maskineri. Fyra Normo LSM-9 dieslar.
Effekt. 3708 kW.
Knop. 16,0.
Passagerare. 12.
Efter ombyggnad. 500.
Hyttplatser. 12.
Efter ombyggnad. 40.
Efter ombyggnad. Bilar 180.
Lastmeter. 700.
IMO. 7224837.
1971 12 01. Kölsträckt. 1972 08 11. Sjösatt. Levererades 3 januari 1973 till Skips A/S Golden West, Norge. 1973 09 - 1974 01. Utchartrad till Oy Bore Line Ab, Åbo, Finland. Insatt mellan Åbo - Harwich. 1973 12 - 1974 01. Insatt mellan Nystad/ Åbo/ Helsingfors - Norrtälje. 1974 02. Insatt mellan Finland - Calais. 1978. Utchartrad till Roto-Lines, Wallhamn. Insatt mellan Wallhamn - Zeebrügge - Hull. 1979 11 19 - 1979 12 03. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Rotterdam - Hull. 1980. Utchartrad till Lübeck Linie AG, Lübeck, Tyskland. Insatt mellan Lübeck - Halmstad. 1980 - 1982. Utchartrad till Neptunia Line. Insatt mellan Italien - Libyen. 1983. Såld till Nitre Shipping Ltd., London, England. Insatt för Brittiska Försvarsdepartementet. Omdöpt till SIR CARADOC. 1988. Såld till A/S Rogaland Kystferger A/S, Randaberg, Norge. 1988. Ombyggd vid Fosen Mek. Verksted, Trondheim till kombinerat passagerar/fraktfärja. Omdöpt till STAMVEIEN. 1988 07 01. Insatt mellan Skudneshavn - Mekjarvik/Stavanger. 1992 11 29. Sista dagen i trafik, därefter upplagd i Bergen. 1993 06 08. Insatt mellan Bergen - Mekjarvik. 1993 12. Såld till Yantai Marine Shipping Co, Kina. 1993 12 31. Sista dagen i trafik mellan Bergen - Mekjarvik. 1994 01 05. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till HUA LU. Avgick Bergen mot Kina. 2002 12 23. Såld till Prima Bridge Island, Indonesien (Satt under Panama flagg). Omdöpt till MORNING STAR 11. 2006. Såld till Prima Eksekutif Pt, Suyabara, Indonesien. Omdöpt till ROYAL NUSANTARA. |
M/S GREY MASTER.
M/S SIR CARADOC.
M/S STAMVEIEN.
Tillbaka till North Sea Ferries.
© 2021 faktaomfartyg.