M/S GRIPSHOLM.
Byggd 1989 av Boghammar Marin Ab, Lidingö.
Varvsnummer. 1148.
Dimensioner. 26,60 x 5,60 x 1,05 m.
Efter förlängning. 31,65 x 5,82 x 1,05 m.
Brt/ Nrt. 110/ 33.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 134/55.
Maskineri. Tre MAN D2842 LYE V12 dieslar.
Effekt. 2205 kW.
Knop. 36,0.
Efter maskinbyte. Tre Scania DSI 14 69M48E dieslar.
Effekt. 1544 kW.
Knop. 26,0.
Efter maskinbyte. Två MTU 12V183TE 72 dieslar.
Effekt. 1030 kW.
Knop. 30,0.
Efter maskinbyte. Två Yanmar 6A YEM-GTWS motorer.
Effekt. 1220 kW.
Knop. 30,0
Passagerare. 130.
Efter ombyggnad. 173.
KM RN. 13964.
IMO. 8816895.
Systerfartyg. KUNGSHOLM. AUGUST LINDHOLM.
Levererades 23 augusti 1989 till
Rydstafors Ab, Mariefred.
1989 08. Insatt mellan Stockholm - Mariefred. 1990 09 28. Upplagd vid Boghammar Marin. 1992 02 28. Såld till Rogaland Trafikselskap AS, Stavanger, Norge. 1992 03. Ombyggd vid Boghammar Marin AB, Lidingö. Förlängs 1,0 meter genom en utbyggnad av akterskeppet. 1992 03 11. Omdöpt till FJORDTIND. 1992 03 12. Avgick Boghammar Marin mot Stavanger. 1993 11 02. Grundstöter i Eidsund på Ombo med 5 passagerare ombord. Fartyget skulle väja för färjan Tau och tog den södra leden ut i sundet. Man hamnar för nära land och går strax intill en prick som utmärker ett grund vilket man träffar. Får läckage i aktern, skadade propellrar och växelhus. Fartyget tas senare till rederiets egen verkstad för reparation som går på 1,2 milj NOK. 1997 08. Såld till Ångfartygs Ab Strömma Kanal, Stockholm. Omdöpt till ESKIL. 1998. Förlängd med 5,5 meter vid Oskarshamns varv Ab, Oskarshamn. 2000 06 06. Går fartyget på grund vid Munkholmen och sprang läck. Kapten körde fartyget upp på land, så att passagerarna kunde föras snabbt i säkerhet. 2001. Får fartyget nytt maskineri. 2006. Får fartyget nytt maskineri. 2012 05 - 2014. Utchartrad till L-Line, Luleå. 2013 09 13. Får grundkäning vid Hindersöns brygga under en vändningsmanöver. Fick skador på rodret. 2016 08 16. Krockar med en flytbrygga i Sandhamn under manövrering och får hål i skrovet. Man lyckas täta hålet. 2016 08 17. Bogserad av TUG till Kummelnäs varv. 2022 08 05. Fick fartyget problem med ena huvudmotorn och togs ur trafik för reparation. 2022 08 08. Åter i trafik. 2023 09 25. Ankom Tenö varv för maskinbyte. 2024 04. Management Djurgårdens Färjetrafik Ab. 2024 05 16. Provtur efter maskinbyte. 2024 05 26. Insatt på SL linje 84. |
M/S FJORDTIND.
M/S ESKIL.
Tillbaka till Mariefreds Rederi Ab.
Tillbaka till Strömma Kanalbolaget.
© 2024 faktaomfartyg.