M/S HALLAND.

Byggd 1939 av  T, Van Duijvendijk´s Sheepswerf N.V. Lekkerkerk, Holland.

Varvsnummer. 228. 

Dimensioner. 55,99 x 9,03 x 3,10 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 568/ 245/ 756.

Maskineri. En 4-cyl, Atlas diesel.

Effekt. 448 kW.

Knop. 11,01.

RN. 8367.

IMO. 5247330.

1939 06 01. Sjösatt.

Levererades i augusti 1939 till Rederi Ab Motorfart, Göteborg.

1939 08. Insatt för Hallands Ångbåts AB mellan Göteborg - Malmö - Lübeck.

1940 03. Ombyggd till tankfartyg, lösa tankar monterades in i lastrummet.

1941 07. Såld till Rederi AB Atlantides (H A Reuter), Göteborg. Omdöpt till SOLVIK.

1941. Rederiet säljs till OKM / Oberkommando der Kriegsmarine via Montan Union GmbH. En källa anger säljaren av aktierna som José M Ribas. Dock fungerar H A Reuter som bulvanredare för fartyget.

1944 05 25. På resa Swinemünde - Libau minsprängdes fartyget. Besättningen räddades. Fartyget kunde bogseras in till Swinemünde där det sjönk. Bärgades och bogserades till Göteborg.

1944 07 01. Ankom under bogsering till Göteborgd är det kondemnerades.

1944 09. Såld till Rederi AB Nordic, Stockholm. Omdöpt till DORIC. Kockums mekaniska verkstad fick i uppdrag att reparera fartyget. 

1944. Under reparation, så installerades bland annat nytt maskineri, samt ombyggd till torrlastfartyg..

1946 02. Såld till Rederi AB Transatlantic, Göteborg. Omdöpt till MJÖRN.

1947 12 03. Gick på grund vid Hangö i tjock dimma.

1947 12 07. Drogs flott, hade stora bottenskador.

1955 01 14. Såld till PR Lennart G E Pettersson, Bleket. Omdöpt till THELL.

1955 03. Överförd till nybildade Rederi AB Svan (Lennart G E Pettersson), Bleket.

1955 04 06. Såld till Fruit Carriers Ltd, Famagusta, Cypern. Omdöpt till COUNNAS I.

1958. Såld till Michail Piliaros, Andros, Grekland. Omdöpt till POLA.

1962. Såld till Gabriele Zunini, Savona, Italien. Omdöpt till NARITA.

1967. Såld till Vittorio Paladini, Viareggio, Italien.

1972. Såld till Maria Ruffino, Viareggio, Italien.

1973. Såld till Societa Villauera di Navigazione S.p.A. Palermo, Italien. Omdöpt till AENARIA.

1983. Struken ur det Italienska registret. Fanns med i Lloyds register till början av 1990-talet, dock utan ägarnamn och hemort.

M/S MJÖRN.

Tillbaka till Reuters rederierna.

Tillbaka till Transatlantic.

© 2021 faktaomfartyg.