M/S HAMLET.
Byggd 1968 av Fr. Lürssen Werft, Bremen, Tyskland.
Varvsnummer. 13391.
Dimension. 74,57 x 16,84 x 3,82 m.
Brt/ Nrt. 2089/ 788.
Efter ombyggnad Brt/ Nrt/ Dwt. 3678/ 1257/ 700.
Maskineri. Två Atlas-MAK 8M452AK dieslar.
Effekt. 2350 kW.
Knop 16,5.
Passagerare. 800.
Hyttplatser. 0.
Bilar. 85.
Efter ombyggnad. 110.
RN. 10985.
IMO. 6809719.
Systerfartyg. OFELIA.
Beställdes av HH-Linjen för att sättas i trafik mellan Helsingborg-Helsingör, men kom aldrig i trafik på den linjen på grund av att Direktören för rederiet omkom tragiskt i en bilolycka den 26 februari 1968. 1967 12 30. Sjösatt. Färdigställd 8 april 1968 vid varvet och upplagd. 1968 12 04. Såld till Svenska Rederi Ab Öresund, Malmö. 1969 02 17. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn. 1969 07 01. Insatt mellan Limhamn - Dragör. 1977. Överförd till Ab Sundfart, Malmö. 1980 12. Såld till Scandinavian Ferry Lines, Helsingborg. Hemmahamn Malmö. 1988. Ombyggd vid Cityvarvet Öresund, Landskrona. 1991 10. Överförd till SweFerry Ab. 1996 11 04. Sista dagen i trafik, därefter upplagd och satt till försäljning. 1997 07 11. Såld till Diano S.p.A. Cagliari, Reggio de Calabria, Italien. 1997 07 12. Avgick Malmö och gick på grund utanför Landskrona. 1997 07 13. Fick hjälp av en bogserbåt för att komma loss och bogserades in till Malmö för inspektion. Avgick därefter på nytt mot Italien. 1997 08. Insatt för Meridiano Lines mellan Pozallo - Valletta. 1997 09. Insatt mellan Messina - Reggio di Calabria. 1999 01. Såld till Agostino Lauro S.r.l., Neapel, Italien. Insatt i Traghetti Pozzuoli's trafik. 2003 05. Omdöpt till BENITO BUONO. 2006. Registrerad för Medmar Navi S.p.A. Neapel, Italien. 2024 03 06. Avgick Pozzuli och okänd anledning välte två långtradare och klämde sönder en Carabinieri Punto. Fartyget gick in till Casamicciola. Åter i trafik dagen därpå. |
M/S HAMLET.
M/S HAMLET.
M/S BENITO BUONO.
M/S BENITO BUONO.
Tillbaka till Rederi Ab Öresund.
Tillbaka till Traghetti Pozzuoli.
© 2024 faktaomfartyg.