M/S HAMMERSHUS.
Byggd 1965 av Jos L Meyer Verft, Papenburg-Ems, Tyskland.
Varvsnummer, 533.
Dimensioner. 86,90 x 16,00 x 4,20 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 3050/ 1555/ 660.
Maskineri. Två Deutz SBV12M350 dieslar.
Effekt. 5884 kW.
Knop 17,0.
Passagerare. 1000.
Hyttplatser. 218.
Bilar. 78.
IMO. 6511001.
1964. Beställd av Valborg Line A/S och fartyget påtänkta namn var LISETTE, men rederiet gick i konkurs och beställningen övertogs av A/S D/S på Bornholm af 1866. 1965 03 13. Sjösatt. Levererades 21 juni 1965 till A/S D/S på Bornholm af 1866, Rönne, Danmark. 1965 06 23. Insatt mellan Köpenhamn - Rönne - Ystad. 1967 01 21. Vid start av ena huvudmaskinen i Rönne, så fick fartyget vevhusexplosion och det tilltänkta chartern till Grenaa-Hundested Linien A/S kunde inte genomföras som skulle påbörjas 22 januari. 1967 01 30. Avgick Rönne efter reparation av huvudmotorn mot Hundested. 1967 01 31 - 1967 03 17. Utchartrad till Grenaa-Hundested Linien A/S. Insatt mellan Grenå - Hundested. 1973 06 01. Övertagen av Ministeriet för offentliga arbejder, Det Danske Statsbaner, Köpenhamn och sällskapet fick ett nytt namn, Bornholmstraffiken. 1973 06 01. Insatt mellan Köpenhamn - Rönne - Ystad, förutom. 1973 06 26 - 1973 09 27. Insatt mellan Rönne - Travemünde i samarbete med TT-Line. 1974 06 18 - 1974 09 12. Insatt mellan Rönne - Travemünde i samarbete med TT-Line. 1975 06 17 - 1975 09 11. Insatt mellan Rönne - Travemünde i samarbete med TT-Line.. 1976 06 22 - 1976 09 16. Insatt mellan Rönne - Travemünde i samarbete med TT-Line. 1977 06 21 - 1977 09 15. Insatt mellan Rönne - Travemünde i samarbete med TT-Line.. 1978 06 20 - 1978 09 14. Insatt mellan Rönne - Travemünde i samarbete med TT-Line. 1979 05 26 - 1979 08 30. Insatt mellan Rönne - Travemünde i samarbete med TT-Line. 1980 06 17 - 1980 08 28. Insatt mellan Rönne - Travemünde i samarbete med TT-Line. 1981. Ombyggd vid Aalborg Værft A/S, Ålborg, Danmark med sidosponsoner. 1991. Under våren tagen ur drift för att bli reservfartyg och läggs upp i Rönne. 1992. Ombyggd vid Öresundvarvet, Landskrona. 1992 07- 1992 08. Insatt i trafik eftersom PEDER OLSEN fick maskinhaveri. 1992 08. Upplagd i Landskrona. 1993 04 29. Såld till Hellenic Mediterranian Line, Pireus, Grekland. Omdöpt till CYNTHIA I. 1993 05. Insatt mellan Brindisi - Korfu - Igoumenitsa - Patras. 1994 05. Såld till United Shipping Co, Panama. Omdöpt till KRALJICA MIRA. 1994 05. Insatt i Sem Maritime Companys trafik mellan Split - Ancona. 2003 04 01. Insatt mellan Zadar - Ancona, samt vissa turer mellan Mali Losinj - Ancona. 2005 01. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till ALJICA MIRA (på pappret). 2005 02 25. Ankom Alang, Indien. |
M/S HAMMERSHUS.
M/S CYNTHIA I.
M/S KRALJICA MIRA.
Tillbaka till Bornholmstrafikken.
Tillbaka till Grenaa-Hundested A/S.
© 2021 faktaomfartyg.