S/S
HANSA.
Byggd
1925 av Schiffswerft von
Henry Koch AG, Lübeck, Tyskland.
Varvsnummer
252.
Dimensioner.
58,83 m x 8,92 m x 3,8
m.
Brt/
Nrt. 751/484.
Maskineri.
En Lübecker
Maschinen-Ges trippelexpansion
ångmaskineri.
Effekt.
817 ihk.
Knop.
12,5.
Efter
ombyggnad. Passagerare. 250.
Hyttplatser.?.
RN. 7222.
IMO. 5153436.
Levererades
i juni 1925 till Hallands Ångbåts A/B, Halmstad. Kontraktspris 436.000
skr. 1925
04 08. Sjösatt. 1925
06 19. Provtur. 1925.
Ersatte NAJADEN mellan Göteborg - Hallandskusten - Malmö - Köpenhamn -
Lübeck. 1928
01 01. Efter hopslagning med Ångfartygs AB Nornan byter ägarrederiet
namn till Rederiaktiebolaget Halland-Nornan. 1934
10 13. Fartygets ägare återtar det gamla namnet Hallands Ångbåts AB. 1937.
Ombyggd och moderniserad med ökat antal hyttplatser. 1937
04 14 - 1937 04 30. Ersatte KRONPRINSESSAN INGRID mellan Göteborg och
Fredrikshavn. 1937
- 1939. Under sommarmånaderna uteslutande i trafik Köpenhamn - Lübeck. 1938
03 28 - 1938 04 12. Ersatte KRONPRINSESSAN INGRID mellan Göteborg och
Fredrikshavn. 1939
09. Efter sommartrafiken och världskrigets utbrott lade Hallandsbolaget
ner sin passagerartrafik och HANSA lades upp. 1940
12 14. Såld till Det
Nordlandske Dampskibsselskap A/S, Bodø, Norge. (Som ersättning för
SKJERSTAD, som sjunkit efter en tysk flygattack). Pris 650.000 skr. 1940
12 17. Togs över i Greåker, dit hon kom bogserad av Röda Bolagets
HARALD. 1941.
Ombyggd vid Fredrikstad Mek. Verksted, Fredrikstad, Norge. Omdöpt till SKJERSTAD.
Nytt tonnage var 732 Brt och hon hade certifikat för att medföra 250
passagerare. 1941. Insatt på ”ilgodstrafik” mellan Bergen - Tromsø, 1941
09 12. Under resa Tranøy - Trondheim började man mitt i natten höra
skrik från havet. Fartyget plöjde med full fart genom vatten med överlevande
från Barøy, som torpederats av Royal Navy plan från VICTORIOUS, på
Vestfjorden utanför Narvik. SKJERSTAD slog stopp och livbåtarna firades,
man lyckades rädda 18 personer. Totalt miste 112 personer sina liv i
attacken. 1942
04 09. Rekvirerad av Reichskommisar, när hon låg i Trondheim. 1942
04 12. I Trondheim lastades fartyget med 498 lärare, som vägrat lära ut
den nazistiska propagandan i skolorna, för transport till fångläger i
Kirkenes. Ombord fanns också 59 tyska partifunktionärer, som genast lade
beslag på kojerna i första klass och i damsalongen. Lärarna stuvades in
i salongen midskepps (110 st) på mellandäcket, i tredje klass
avdelningen förut (160 st) och övriga i förliga lastrummet. Fartyget
var så fullastat att det var svårt för fångarna att få sitta eller
ligga. 1942
04 16. Efter att kaptenen lyckats låna 232 flytvästar från ett annat
fartyg avgick man norrut under natten. Vädret var bra under seglatsen och
trots det blev flera av de tyska fångvaktarna sjösjuka och det lättade
upp stämningen bland lärarna att se det sjuka ”herrefolket” ligga över
relingarna. Fartyget besökte flera hamnar, men då fick inte fångarna
vara ute på däck. 1942
04 17. Anlände fartyget till Bodø och låg där i fyra dagar. Där fick
Röda Korset komma ombord och hade då med sig paket från privatpersoner.
1942
04 21. Avgår SKJERSTAD från Bodø och används som sköld för 5.000
tons lastfartyget SANTOS som transporterar ammunition till Lødingen.
Sedan fortsatte SKJERSTAD mot Harstad och Tromsø. 1942
04 23. Anlände fartyget till Tromsø och 6 sjuka fångar togs till
sjukhus. Två dagar senare efter att ytterligare livräddningsutrustning
tagits ombord fortsatte resan mot Hammerfest, där färskvatten och bunker
togs ombord innan resan fortsatte. 1942
04 28. Anlände fartyget till Kirkenes med fångarna efter en skräckfärd
med överfyllda lastrum. Lärarna släpptes dock av fartyget först dagen
därpå. 1942
05 11. Fartyget lämnar Kirkenes med tyska vakter ombord. 1942
05 16. Ankommer fartyget till Trondheim och tre dagar senare lämnar de
tyska vakterna fartyget. 1943
05. Läggs SKJERSTAD upp. 1944-1945.
Under vintern ombyggd, vid Pusnes Mek. Verksted, Arendal, för att sättas
i trafik längs med Hurtigruten. Överbyggnaden byggdes in med rundad
front, fler hytter installerades och kommandobryggan flyttades upp ett däck.
Hon förlängdes 10 fot och det nya tonnaget skrevs till 930 brt.
Ombyggnaden blev fördröjd då tyskarna ideligen behövde varvsplatser
och av rädslan för de allirades bombningar ankrades fartyget upp en bra
bit från varvet. 1945
11 17. Ombyggnaden klar och hon sattes i trafik på Hurtigruten mellan
Bergen-Tromsø. Hurtigruten gick inte längre norrut på grund av minfara
och att hamnarna i norr var ödelagda. 1945
11 23. När fartyget kom till sin hemmahamn för första gången efter
kriget arrangerades det en större mottagning ombord. 1946
03. Fartygets turer på Hurtigruten förlängda till Kirkenes. 1946
07 03. Gick SKJERSTAD på grund vid Grinna fyr på Folla i tjocka. De 420
passagerarna räddades med livbåtarna till land. Fartyget ur trafik i tre
månader för reparation, ersattes av det gamla fartyget SALTDAL (ex. RHEA
byggd 1884). 1947
12 01. Ankom till Trondhjems Mek. Verksted, Trondheim, för ombyggnad till
oljeeldning. Än en gång fick ”den gamla Sveaångaren” SALTDAL ersätta
på Hurtigruten. 1948
01 01. Utbjuds fartyget till försäljning och en grekisk köpare är
intresserad, men misslyckas med finansieringen av köpet.
1948
01 26. Fartyget var färdigombyggt men hade inte lämnat varvet när YRJAR
som låg bredvid kantrade och drog även ner SKJERSTAD med följd att båda
fartygen sjönk och lade sig på sidan. SKJERSTAD lade sig med
babordssidan på botten och vattenfylldes till hälften. 1948
07. Åter i trafik med ny interiör efter reparation på Trondhjems Mek.
Verksted, Trondheim. 1949.
I slutet av året grundstötning I Risøyrenna och ur trafik under tre månader. 1952.
Under sommaren gjordes en turistresa till Kirkenes med många av de lärare
som 10 år tidigare farit med henne som fångar. 1956.
Upplagd på grund av de höga oljepriserna till följd av Suezkrisen.
Ersattes av inhyrda SALTEN. 1957.
Åter i Hurtigruten trafik. 1959
05. Upplagd i Bodø. 1959
09. Såld till Holiday Cruises Lines Inc., Panama, för 60.000 USD. Omdöpt
till HOLIDAY. I trafik från Miami till Västindien. 1965.
Stoppad av US Coast Guard efter att uppvisat flera brister. Tvingades till
varv och då ägarna inte kunde betala tog varvet över fartyget och sålde
det vidare till okända ägare. 1971.
Bogserades till Haiti och blev hotellfartyg nära Cap Haitien. 1982.
Övergiven och numera vrak nära Cap Haitien, Haiti, Avförd ur Lloyd’s. |
S/S HANSA.
© 2021 faktaomfartyg.