M/S HANSA EXPRESS.
Byggd 1962 av Hanseatiche Werft GmbH, Hamburg, Tyskland.
Varvsnummer 20.
Dimensioner. 88,20 x 15,85 x 4,40 m.
Efter ombyggnad. 95,99 x 15,88 x 4,47 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 2268/ 695/ 660.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 2977/ 1096/ 835.
Efter dom nya beräkningarna. Brt/ Nrt/ Dwt. 4375/ 1628/ 585.
Maskineri. Två Nohab-Polar M66TS dieslar.
Effekt. 4297 kW.
Knop. 16,0.
Passagerare. 419.
Efter ombyggnad. 680.
Hyttplatser. 173.
Efter ombyggnad. 259.
Efter ombyggnad. Bilar. 125.
IMO. 5142267.
1960
03. Beställd av Rederi Ab Vikinglinjen, Mariehamn, Finland. Planerad att
sättas in mellan Pargas - Kapellskär. 1961
09 15. Kölsträckt. 1962
01 18. Så meddelande varvet att Vikinglinjen förlorat fartyget på grund
av förseningar med betalningar till varvet. Byggkontraktet såld
till Merivienti Oy, Helsingfors, Finland. Planeras att hon ska starta färjetrafik
Hangö - Travemünde, via Visby sommartid, från den 20 juni. Fem dagar
efter planerad leveransdag. 1962
02 02. Sjösatt och döpt av Fru Eleanor Piironen, maka till Finllines vd. 1962
02. I mitten av månaden svämmade floden Elbe över och mycket av arbetet
med utrustningen av fartyget avslutades, då arbetskraft och fordon behövdes
på andra ställen. Övervakare av bygget från Merivienti upptäckte också
att lastbilarna ofta var lastade när de lämnade varvet och var tomma då
de gick in till varvet. Man visste att varvet hade ekonomiska problem och
det visade sig att de höll på att sälja bort sin utrustning. Färjan
togs ut från varvet av rederiet. Den gick tillbaka efter att man fick
ikraft ett avtal med konkursförvaltaren, som tog över varvet, att
rederiet betalar färjan först när den är färdigbyggd. Levererades i Kiel den 18 juli 1962 till Merivienti Oy, Helsingfors, Finland. 1962
07 22. På leveransresan gick hon efter att passerat Kielkanalen från
Travemünde via Visby till Hangö. På den resan medföljde 70 inbjudna.
Det visade sig att man fick problem med vattnet till kranarna i hytterna,
de hade blivit kopplade så att det kom in olja i rören. Sjöfartsrådet
Relander från Sjöfartsstyrelsen upptäckte det när han skulle borsta tänderna,
men en hyttuppassare löste det snabbt genom att hämta en flaska
champagne, som han kunde skölja munnen med. Lika bra gick det inte för många
andra bl.a. befälhavaren. En uppassare fick order om att hämta sjövatten
i en hink så kaptenen och även andra passagerare skulle kunna tvätta
sig. Uppassaren fick senare höra att han inte bör hämta havsvatten där
han hämtade det, för det var precis där fartygets avlopp släpps ut i
havet. Efter besöket av Hangö gick hon till Helsingfors och gick då
genom Barösund, hon är troligen den största färjan som gått därigenom. 1962
07 24. Gick sin första ordinarie resa på rutten Helsingfors - Visby -
Travemünde. Återresan gjordes via Visby till Hangö. Därefter insatt i
Finnlines trafik mellan Hangö - Visby - Travemünde, med avgång var fjärde
dag. Linjen som kallades ”Hansavägen” hade en överfartstid på 36
timmar. Man valde Hangö istället för Helsingfors för att det var
kortare resa och man behövde inte befara lika mycket is. Men Hangö var
ingen hamn som passagerare tog sig till så lätt. Tog 419 däckspassagerare,
130 i bäddar och 80 i flygplansfåtöljer. 1: a klass matsalen hade plats
för 136 ätande, baren hade 112 platser och cafeterian 80 platser. Besättningen
består av 60 personer. 1962
10 02. Efter 35 anlöp av Gotland under sommaren avslutas de för året. 1962
12. Anlöpte Kalmar för test av hamnen. 1963
01 31 - 1963 04 08. Förlängd med 7,8 meter vid Kieler Howaldtswerke A.G.
Kiel, Tyskland, man beslöt att förlänga fartyget då man behövde större
lastkapacitet och hon innan hade en del problem med dödvikten. 1963
04 11. Anlände till Helsingfors kl. 07.00 efter förlängningen och
blivit vitmålad. 1963
04 16. Insatt mellan Helsingfors - Travemünde. 1963
05 12. Insatt mellan Helsingfors - Slite - Travemünde. Man valde denna
sommar att gå via Slite istället för Visby, där man sommaren 1962 hade
problem med hårda vindar. 1963
09 03. Insatt mellan Helsingfors - Kalmar - Travemünde. Överfartstiderna
är Helsingfors - Kalmar 22 h och Kalmar - Travemünde 18 h. 1963
09 05. Vid första ordinarie anlöpet av Kalmar var färjan överbokad och
två bilar blev kvar på kajen vid avgången. 1964.
Under sommaren via Slite. 1964
09 03 - 1964 11 08. Insatt mellan Helsingfors med avgång kl. 15.45, ankom
följande dag till Karlskrona mellan kl. 17.30 – 18.30, för att efter
tre dagar vara i Travemünde kl. 10.00. Återresan påbörjades kl. 15.00
och följande morgon besöktes Karlskrona kl. 06.45 – 08.00. Därefter
över ett dygns sjöresa innan man anlände till Helsingfors kl. 11.15, där
man låg i fyra timmar innan nästa rundresa påbörjades. 1964
09. På grund vid Stumholmen 200 meter utanför färjeläget i Karlskrona
i tjock dimma. Lossdragen efter en timme av Heros. 1964
11 08 - 1964 11 21. Varvsbesök. 1964
11 21 - 1965 01 01. Insatt mellan Helsingfors med avgång kl. 15.45, ankom
följande dag till Karlskrona mellan kl. 17.30 – 18.30, för att efter
tre dagar vara i Travemünde kl. 10.00. Återresan påbörjades kl. 15.00
och följande morgon besöktes Karlskrona kl. 06.45 - 08.00. Därefter
över ett dygns sjöresa innan man anlände till Helsingfors kl. 11.15, där
man låg i fyra timmar innan nästa rundresa påbörjades. 1965
01 02. Insatt mellan Helsingfors - Nynäshamn - Karlskrona - Travemünde,
med en avgång var femte dag. Helsingfors kl. 22.00, ankom följande dag
till Nynäshamn kl. 15.30 – 16.00. Följande morgon i Karlskrona mellan
kl. 07.00 – 07.30, för att på kvällen komma till Travemünde kl.
22.00. Återresan påbörjades följande morgon kl. 09.00, via Karlskrona
kl. 23.00 – 24.00 till Nynäshamn följande dag kl. 15.00 – 16.00 och
till Helsingfors morgonen därpå kl. 11.00. 1965
04 10 - 1965 04 16. Varvsbesök. 1965
12. Meddelas att Finnlines öppnar en ny linje Helsingfors - Köpenhamn
med färjan sommaren 1966. 1966
02 04. Bröt det ut en brand ombord på fartyget. Fartyget reparerades i
Kiel, Tyskland. Då förnyades också stora delar av maskinrummet. 1966
02 25. Omdöpt till FINNDANA, i
torrdockan i Kiel. 1966
04 14. Insatt mellan Helsingfors - Köpenhamn. Med på första resan
fanns två renar som skulle lämnas över som en gåva till Köpenhamns
Zoo. 1966
09 15. Avslutar trafiken Helsingfors - Köpenhamn. 1966
10 01 - 1967 06 05. Utchartrad till TT-Line G.m.b.H, Hamburg, Tyskland.
Insatt mellan Trelleborg - Travemünde. 1966
12 07. En mindre brand ombord. 1967
02 02. Såld till Polska Zegluga Morska, Szczecin, Polen. Hade hon inte
blivit såld så fanns det planer att till sommaren sätta in henne på
linjen Helsingfors – Nynäshamn – Karlskrona – Rönne – Lübeck 1967
06 15. Övertagen av Polska Zegluga Morska, Szczecin, Polen. Omdöpt till GRYF. 1967
06 20. Premiärresa till Ystad med bl.a. polska statsråd och
regeringsmedlemmar. 1967
06 21. Insatt mellan Ystad - Swinoujscie och öppnade första polska färjelinjen
till Sverige. 1970
01 01. Överförd till Polskie Linie Oceaniczne, Gdynia, Polen. 1973
06 14. Öppnar första färjeförbindelsen mellan Finland och Polen när
hon sätts in mellan Gdansk - Helsingfors. Avgångar tisdagar och fredagar
från Helsingfors och måndagar och torsdagar från Gdansk. 1973
06 16. Första avgången från Helsingfors till Gdansk. 1974
01 01. Ankom Åbo. 1974
01 17 - 1974 03 29. Insatt mellan Gdansk - Åbo på grund av isläget runt
Helsingfors. 1976
04 02. Överförd till Polska Zegluga Baltycka, Kolobrzeg, Polen. 1977
01 01 - 1977 05 16. Insatt Gdansk - Helsingfors. 1981.
Såld till Fragmar Shipping Corp, Pireus, Grekland. Omdöpt till EOLOS.
Pris USD 1,1 milj. 1981.
Insatt i Fraglines trafik mellan Patras - Corfu - Igoumenitsa - Brindisi. 1995
01. Såld till International Lines (AK Ventouris Shipping), Pireus,
Grekland. Omdöpt till AGIOS VASSILIOS. Insatt
mellan Igoumenitsa - Brindisi. 1996.
Såld till Watermark Navigation Inc. Panama. (Management AK Ventouris
Shipping, Pireus, Grekland). 1996
12 03. Går rederiet i konkurs och fartyget läggs upp i Eleusis,
Grekland. 1998
10. Såld till Clydesdale Shipping Co, Panama. 1999
05. Planerad utchartring till Artemis Lines för trafik mellan Bari -
Albanien, men det vart inget av dom planerna. 2003
05. Såld till upphuggning i Turkiet. Omdöpt till AGI. 2003 07 02. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning. |
M/S HANSA EXPRESS.
M/S FINNDANA.
M/S GRYF.
M/S EOLOS.
M/S AGIOS VASSILIOS.
M/S AGI.
© 2021 faktaomfartyg.
Tack Olav K för uppdatering på texten.