S/S HEIMDAL.
Byggd 1914 av Burmeister & Wain, Köpenhamn, Danmark.
Varvsnummer. 292.
Dimensioner. 68,05 x 10,36 x 4,22 m.
Efter ombyggnad. 71,09 x 10,36 x 4,27 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 937/ 520/ 350.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 1325/ 624/ 160..
Maskineri. En trippel B&W ångmaskin.
Effekt. 1030 ihk.
Knop 12,0.
Passagerare. 350.
Efter ombyggnad 1936. Certifikat för 192/ 352/ 453 pass beroende på trafik.
Efter 1963. 520.
Efter ombyggnad. Bilar. 35.
Svenskt RN. 8088.
IMO. 3008088.
1914 01 31. Sjösatt. Levererades i
april 1914 till A/S
D/S paa Bornholm af 1866, Rönne, Danmark. Byggkostnad DKK 677 538;17. 1914 04. Insatt i trafik Köpenhamn
- Rønne, Bornholm. Även sporadisk sommartrafik till Ystad, 1935 09 27. Såld till
Stockholms Rederi Ab Svea. Pris SEK 362 000. 1935 11 28. Beslöt Sveas
styrelse att HEIMDAL skall få namnet BRYNHILD när hon tas över av 1936 01 06. Övertagen av Stockholms
Rederi Ab Svea, Stockholm. Omdöpt till BRYNHILD. 1936 01 07. Anlände till
Finnboda Varf för ombyggnad. 1936 01 27. Drogs isär
för att kunna förlängas med 10 fot. 1936 03 01. Beslöt Sveas
styrelse att BRYNHILD skall ersätta AEOLUS på Åbolinjen. 1936 06 06. Ombyggnaden
färdig. 1936 06 08. Kl 12.00
Provtur i Stockholms skärgård. 1936 06 12. Kl 17.00 Insatt
mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo. Under vintrarna upplagd, ersatt av 1936 09 15. Försenad 5 h
till Stockholm på grund av dimma vid Tjärvens fyr. 1936 10 16. HEIMDALL och
BRYNHILD får en ny gös med Stockholms vapen. De första fartygen 1937 10 29. BRYNHILD låg
stilla i 17 h på grund av tjocka i Ålands skärgård. 1937 12 19. Stilla i 12 h
på grund av tjocka i Ålands skärgård. 1939. Under hösten
transport av finska krigsbarn till Sverige. 1941 06 23. Trafiken till
Finland upphör p g a minrisk. 1941 06 22. Extratur
Stockholm - Oskarshamn - Kalmar. 1941 07 12. Insatt under
sommaren på Stockholm - Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik. 1942 och 1943. Insatt
under sommaren på Stockholm - Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik. 1943. Under sommaren en
del extraturer Stockholm - Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar. 1944 06 06. Sommartrafik Stockholm
- Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar. På årets 1944 10 04. Utchartrad
till Ångfartygs Ab Gotland, Visby. Insatt mellan Nynäshamn - Visby som 1944 10 24. Åter från
charter och i trafik Stockholm - Åbo. 1944 11 11. Avgången
inställd i väntan på att konvoj skall anordnas. Passagerarna inkvarterades 1944 11 23. BRYNHILD används
som hotellfartyg i Nybroviken i Stockholm. 1945 03 26.
Upplagd, efter avslutad tjänst som hotellfartyg. Har under tiden
som 1945 03 28. Insatt i
trafik Stockholm - Åbo på grund av stor passagerartillströmning, då alla finska
1945 06 13. Sommartrafik
Stockholm - Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar. 1945 08 19. Öppnar
trafiken efter kriget mellan Stockholm - Helsingfors. Hyrd av Hjälpkomitten 1945 10 07.
Insatt mellan Stockholm - Helsingfors. 1945 10 21. Under natten
fungerar fartyget som hotell vid Skeppsbron, då efterfrågan på hotellrum 1945 12 20. Läggs upp för
året på grund av issituationen i Finska viken. Används som hotell i 1946. Installerades
oljeeldningsaggregat på fartyget. 1946 06 19. Sommartrafik
Stockholm - Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar. 1946 07 19. Fartyget 13 h
försenat till Stockholm på grund av dimma. Stor ilska bland väntande 1946 08 18 -
1946 08 19.
Provisoriskt ombyggd för barntransporter. 1946 08 20 -
1946 09 07. Hyrd
av Hjälp kommittén för Finland barn för fem turer med hemvändande barn till 1946 09.
Insatt mellan
Stockholm - Helsingfors. 1946 10 31. Fartyget var
en timme sen p g a dimma när man passerade Kummelnäs kl 09.30 på 1947 01 16.
Insatt mellan Stockholm - Åbo i ett par veckor innan vinteruppehållet. 1947 04 25. Förevisas
Sveabolagets första radar som skall installeras på BRYNHILD. 1947-1952. Insatt i
trafik Stockholm - Helsingfors, upplagd under vintrarna. 1947 09 27.
Gör BRYNHILD en 3 timmars resa i Stockholms skärgård för att förevisa den 1948 12 23. Upplagd vid
Skeppsbron. 1948 12 29. Samlade
Sveabolagets ordförande Emanuel Högberg bolagets pensionerade befälhavare 1952 02 15.
Renoverad vid Finnboda varf, Stockholm. 1953 06 10 -
1953 08. Insatt
mellan Stockholm - Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar. 1954 06 12 -
1954 08 23. Insatt
mellan Stockholm - Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar. 1955 06 10. Insatt mellan
Stockholm - Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar. 1955 08 21. BRYNHILD
avslutar Rederi Ab Sveas sommartrafik från Borgholm till Stockholm. 1956 06 21. Rederi Ab
Svea i samarbete med ryska turistbyrån Intourist, Reso, Svea Resebyrå och 1956 08 05.
Leningradkryssningarna avslutas. Därefter upplagd som ”Överloppsfartyg”. 1958. Svearederiet
försöker sälja fartyget till Grekland, men köparna anser att hon inte har 1959 10 19. Såld
för SEK 675 000 till AB
Telfa (G A Andersson), Göteborg. 1959 10 30. Övertas av de
nya ägarna. 1959 11 08. Första gången
i Falkenberg. 1960 02. Överförd på
Rederi Ab Continental Line, Göteborg. 1960 04 12. Insatt mellan
Falkenberg - Horsens. Efter att ha fått två akterdäck ombyggda till 1960 06 30. Officiellt såld
till Rederi AB Continental Line, Göteborg. 1960 08. Linjen nedlagd.
Därefter några turer Göteborg - Köpenhamn, men dålig passagerar- 1960 11 25. Såld till
Partrederi/Theodor Sandgren, Gävle. Pris SEK 1,1 milj. 1961 06 09. Insatt mellan
Gävle - Mariehamn - Åbo. Två turer i veckan med rederinamnet Trafik 1961 08. Linjen nedlagd. 1962 06 09 -
1962 08 12. Insatt mellan
Öregrund - Nystad. Gjorde även weekendresor 1962 08 12.
Läggs den linjen ner. 1963 04 30-1963 08 31.
Utchartrad till Skagen Linjen, Göteborg (Stena Ab). Omdöpt till SKAGEN
I. 1963 09 03. Omdöpt till BRYNHILD efter att ha återlevererats till ägarna. 1969 09 03.
Upplagd vid Roos & 1963 12 02. Såld till
Stena AB (Sten A Olsson), Göteborg på exekutiv auktion. Pris SEK 255 000. 1964 03. Omdöpt till
SKAGEN I. 1964 04 30. Insatt mellan
Lysekil - Skagen under sommaren. 1964 08. Upplagd vid
Ringön i Göteborg. 1965 04 30. Bogserad till
Lödöse varv. 1965 05 03. Såld till
Holmens Bruks & Fabriks Ab, Norrköping. Pris SEK 310 000. Omdöpt till 1966 - 1968 02. Använd
som logementsfartyg i Hallstavik. Sedan bogserad till Norrköping. 1967 12 21. Såld till Allmänna
Svenska Elektriska AB (ASEA), Västerås. Pris SEK 280 000. Låg som 1968 08. Flyttas till
Simpevarp för att användas som logementsfartyg under bygget av kärnkraftverket.
1969 01 02. Överförd till
ASEA ATOM AB, Västerås. 1970 08 11. Kantrade och
sjönk fartyget vid Simpevarp, utanför Oskarshamn. 1970 08 14. Såld till Firma
Poul Christiansen, Nakskov, Danmark. Pris SEK 160 000. 1970 08 24. Lyftes vraket av Neptun bolagets MAGNUS VII och bogserades av CASTOR till Nakskov, Danmark. 1970 08.
Ankom P. Christensen, Nakskov, Danmark
|
S/S HEIMDAL.
S/S BRYNHILD.
S/S SKAGEN I.
S/S REGINA.
Tillbaka till de 66 Båderne af Bornholm.
Tillbaka till de samseglande rederierna.
Tillbaka till Gotlandsbolaget.
© 2021 faktaomfartyg.