S/S HÖGBO.

Byggd 1864 av Nyköpings Mekaniska Verkstad, Nyköping.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 45,76 x 7,51 x 3,48 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 429/ 292/ 292.

Maskineri. En 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 200 ihk.

Knop. ?.

RN. 1122.

Levererades 1864 till Högbo Stål & Jernverks AB, Gefle.

1866 01. Såld till Rederibolaget Högbo (V T Engwall), Gefle.

1883. Såld till Faxehus Ångfartygs AB, Söderhamn.

1887 04 28. Såld till Ångfartygs AB Nya Söderhamn, Söderhamn.

1887 12 17. Såld till Kapten S H Morin, Oskarshamn.

1888 07 05. Såld till Ångfartygs AB Germania, Söderhamn. 

1888. Fartygets maskineri moderniseras i Lübeck. Omdöpt till GERMANIA

1891. Såld till p/r GERMANIA (L W Åkerson), Gefle.

1893. Övertagen av C W Åkerson, Gefle.

1895 01. Överförd till Rederi AB Fredrik, Gefle.

1906 01 01. Rederi Ab Fredrik tas över av Nya Rederi AB Svea, Stockholm.

1908 05 11. Fusioneras Stockholms Ångfartygs Rederi Ab och Nya Rederi Ab Svea och bildar Stockholms Rederi Ab Svea.

1911 04 27. Såld till Ab Isfjorden-Belsund. Omdöpt till VIKING. Tänkt att sättas in i koltrafiken Spetsbergen - Sverige. 

1912 04 01. Såld till I Burkoff, Archangelsk, Ryssland. Omdöpt till IONA.

1915. Uppges att fartyget förlist i Vita Havet.

Bild saknas.

Tillbaka till Rederi Ab Fredrik.

Tillbaka till Rederi AB Svea.

© 2021 faktaomfartyg.