M/S HONFLEUR.

Byggd 2020 av Flensburger Shiffbau-Gesellschaft, Flensburg, Tyskland.

Varvsnummer. 774.

Färdigställd vid Fosen Shipyard AS, Rissa, Norge.

Varvsnummer. 93.

Dimensioner. 187,40 x 31,52 x 6,40 m.

GT/ NT/ DWT. 43130/ 21872/ 5880.

Maskineri. Tre Wärtsilä W6L46DFA, en wärtsilä W8L46DF duelfuel maskineri.

Effekt. 29700 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 1680.

Hyttplatser. 877.

Bilar. 550.

Lastmeter. 2400.

IMO. 9832119.

2018 08 06. Kölsträckt.

2018 12 14. Sjösatt. Vissa delar av överbyggnaden byggdes på Marine Projects Inc, Gdansk, Polen.

Skulle levererats under 2019, men på grund av varvets dåliga finanser sköts leveransen upp.

Skulle levererats till Brittany Ferries Bai SA, Roscoff, Frankrike 2020.

2020 06 18. Så annulerade Brittany Ferries kontraktet på fartyget.

2020. Kontraktet övertaget av Siem Offshore AS.

2020 10 25. Bogserades fartyget till Fosen Shipyard, Rissa, Norge för färdigställande.

2022 02 03. Teknisk provtur.

2022 03 22 - 2022 04 01. Teknisk provtur.

Levererades 23 maj 2022 till Siem Shipping UK, Ltd, Brighton, Storbritannien. Satt under Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol.

2022 05 24. Avgick Rissa mot Gdynia.

2022 06 14. Registrerad ägare, Sy Newship I Pte Ltd, Brighton. Storbritannien. Satt under Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol.

2023 03 08. Utchartrad till Baleària, Spanien.

2023 03. Omdöpt till RUSADIR.

2023 03 23. Avgick Gdynia mot Gdansk.

2023 03 25. Avgick Gdansk mot medelhavet.

2023 04 03. Insatt mellan Malaga - Melilla.

2023 12 20. Såld till Banca March SA, Palma De Mallorca, Spanien. Management Balearia Eurolines. Satt under Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol.

M/S HONFLEUR.

M/S RUSADIR.

Tillbaka till Brittany Ferries.

Tillbaka till Balearia.

© 2024 faktaomfartyg.