M/S HVALERFERGEN.
Byggd 1959 av Glommens Mekaniska Verksted, Fredrikstad, Norge.
Varvsnummer. 160.
Dimensioner. 23,16 x 6,70 x 1,98 m.
Efter ombyggnad. 23,18 x 6,81 x 2,40 m.
Efter ombyggnad. 23,18 x 7,15 x 2,40 m.
Brt/ Nrt. 98/ 51.
Efter ombyggnad. 97/ 46.
Efter ombyggnad. GT/ NT. 157/ 47.
Maskineri. Två BK dieslar.
Effekt. 176 kW.
Knop. ?.
Efter maskinbyte. En Scania diesel.
Effekt. 257 kW.
Knop. ?.
Efter maskinbyte. En Volvo Penta TAMD122 diesel.
Effekt. 279 kW.
Knop. 9,5.
Efter maskinbyte. En Scania DI 13 diesel.
Effekt. ?
Knop. ?.
Efter maskinbyte. En Scania DI 13M IMO Tier III diesel.
Effekt 405 kW.
Knop. ?.
Efter ombyggnad. Passagerare. 170.
Bilar. 9.
Efter ombyggnad. 0.
KM RN. 12597.
Levererades 20 juni 1959 till Fredrikstad-Hvaler
Dampskibs A/S, Fredrikstad, Norge.
1959 07 03. Insatt mellan Tangen - Hvaler. 1977 09 01. Rederiet byter namn till A/S Hvaler Båt og Færgeselskap, Fredrikstad, Norge. 1979 01 10. Upplagd i Skipstadsand efter man upptäckt maskinhaveri. 1979 06. Såld på auktion till AB Kostertrafik, Strömstad. Omdöpt till KOSTERFÄRJAN 2. 1980. Nytt maskineri monteras, samt ombyggd. 1980. Insatt mellan Strömstad - Koster. 1982. Såld till Koster marin Ab, Koster. 1998. Insatt mellan Strömstad - Ramsö. 2015. Nytt maskineri. 2016. Påbörjas en ombyggnad av fartyget vid Skärhamns Slip & Mekaniska Verkstad, Ab, Skärhamn. Ny överbyggnad byggs bland annat. 2021 07. Återlevererad efter ombyggnad. |
M/S KOSTERFÄRJAN 2.
Tillbaka till Koster Marin Ab.
© 2022 faktaomfartyg.