M/S IBN BATTOUTA 2.
Byggd 1993 av Astilleros Espanoles H J Barreras yard, Vigo, Spanien.
Varvsnummer. 1543.
Dimensioner. 116,00 x 18,90 x 5,00 m.
GT/ NT/ DWT. 9487/ 2846/ 2100.
Maskineri. Två Bazan MAN B&W 8BL40/54A dieslar.
Effekt. 7000 kW.
Knop. 18,5.
Passagerare. 1300.
Hyttplatser. 0.
Bilar. 283.
Lastmeter. 450.
IMO. 9021485.
Levererades i april 1993 till Lignes Maritimes du Detroit, Tanger, (LIMADET) Marocko. 1993. Insatt mellan Tanger - Algeciras. 1998 07. Såld till Cia Trasmediterranea, Madrid, Spanien. Omdöpt till CIUDAD DE TANGER. 1998 07. Registrerad för Agencia Schembri S.A., Las de Gran Canaria, Spanien. 1998 07. Insatt mellan Algeciras - Tanger. 2000 07 16. På resa från Tanger mot Algeciras kolliderade fartyget med M/S CIUDAD DE CEUTA. Fartyget fick stora skador och bogserades in till Algeciras. 2000 07 17. Ankom San Fernando Shipyard, Cadiz för reparation. 2001 11. Åter i trafik. 2002 03. Omdöpt till ISLA DE LA GOMERA. 2002 03. Insatt mellan Los Christianos - La Gomera, samt mellan Los Christianos - El Hierro. 2004 04. Såld till Jadrolinija, Rijeka, Kroatien. 2004 05 31. Sista dagen i trafik mellan Los Christianos - La Gomera, samt mellan Los Christianos - El Hierro. 2004 06. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till ZADAR. 2004 06. Insatt mellan Zadar - Ancona. 2006 01. Insatt mellan Rijeka - Dubrovnik - Bari. 2006 03 18. Insatt mellan Zadar - Ancona. |
M/S IBN BATTOUTA 2.
M/S CIUDAD DE TANGER.
M/S ISLA DE LA GOMERA.
M/S ZADAR.
Tillbaka till Trasmediterranea.
© 2021 faktaomfartyg.