S/S ILMATAR.
Byggd 1929 av A/S Burmeister & Wain maskin og Skibsbyggeri, Köpenhamn, Danmark.
Varvsnummer. 562.
Dimensioner. 86,35 x 12,69 x 5,60 m.
Brt/Nrt/ Dwt. 2364/ 1208/ 1550.
Maskineri. En 3-cyl, B&W ångmaskin.
Effekt. 2190 hk.
Knop. 13,5.
Passagerare. 150.
Hyttplatser. 150.
IMO. 5606921.
1929 02 16. Sjösatt. Levererades
25 maj 1929 till Finska Ångfartygs AB, Helsingfors, Finland. 1929 06
08. Jungfrutur Lübeck - Helsingfors. 1929.
Insatt på linjerna mellan Helsingfors - Reval - Stettin och Helsingfors -
Lübeck. 1931 05
01. Flyttad till linjen Helsingfors - Hangö - Köpenhamn - Hull, som ersättare
för den sjunkna OBERON. 1939 09
14. Lämnade Helsingfors efter att andra världskriget brutit ut, gick
till Mäntylouto. 1939 11
08. Flyttad till Rauma där hon fungerade som FÅA tillfälliga
huvudkontor. 1939
12. När bombningarna över Rauma intensifierades i slutet av månaden
flyttades fartyget till Gävle. 1945 01
08. Överlämnad som krigsskadestånd till Sovjetunionen. Omdöpt till EMBA. 1945.
Omdöpt till PENNANT 1, ombyggd till depåfartyg för den
sovjetiska östersjöflottan. 1963. Upphuggen i Sovjetunionen. |
S/S ILMATAR.
© 2020 faktaomfartyg.