HSC INCAT 045.

Byggd 1997 av InCat Australia Pty. Ltd., Hobart, Australien.

Varvsnummer. 045.

Dimensioner. 86,62 x 26,00 x 3,50 m.

GT/ NT/ DWT. 5007/ 2059/ 415.

Maskineri. Fyra Ruston 20RK270M dieslar.

Effekt. 28320 kW.

Knop. 44,0.

Passagerare. 900.

Efter omklassning. 670.

Bilar. 200.

IMO. 9161560.

Systerfartyg. CONDOR EXPRESS. INCAT 043. INCAT 044.

1996 11 25. Kölsträckt.

1997 07 03. Sjösatt.

Levererades 12 juli 2007 till International Catamarans Pty. Ltd., Hobart, Australien. Satt under Bahamas flagg, hemmahamn Nassau.

1997 07 13. Provanlöp till Devonport och Melbourne.

1997 07 14 - 1997 07 27. Utchartrad till Transport Tasmania, Devonport, Australien. Insatt mellan Melbourne - Devonport.

1999 04. Utchartrad på två år till Australiensiska Flottan. Omdöpt till HMAS JERVIS BAY. Ombyggd vid Incat med bland annat större bränsle tankar.

1996 06 10. Insatt i den Australiensiska Marinen service, med hemmahamn Darwin.

1999. Utnyttjad mellan Darwin - Dili (Öst-timor)

2001 05 11. Återlämnad och omdöpt till INCAT 045. Upplagd vid varvet.

2002 04. Utchartrad till Traghetti Isole Sarde, (TRIS), Italien. Omdöpt till WINNER.

2002 05. Insatt mellan Genua - Palau.

2002 09. Så går T.R.I.S. i konkurs och fartyget tas ur trafik och läggs upp i Genua.

2002 11. Upplagd Portland, Dorset.

2003. Upplagd i Weymouth.

2004 01. Utchartrad till SpeedFerries.

2004 01. Omdöpt till SPEEDONE. Satt under Engelsk flagg, hemmahamn Dover.

2004 04 30. Provtur från Portland till Boulogne.

2004 05 19. Insatt mellan Boulogne sur Mer - Dover.

2004 08 24. Exploderade ett cylinderhuvud när fartyget lämnade Boulogne och avgaser läckte ut på bildäck, återvände till Boulogne.

2004 08 30. Åter i trafik.

2004 10 07. Kolliderade med SEAFRANCE CEZANNE i Dover och fartyget fick mindre skador.

2005. Under sommaren så krockade man med en av pirarna vid ingång till Dover.

2006 04 07. Så blockerade Franska fiskare hamnen i Boulogne så fartyget gick mot Calais för att kunna lossa, men SeaFrance anställda blockerade hamnen för det.

2007 12 28. Kolliderade med kajen Prince Of Wales piren i Dover vid tillägg och fick ett mindre hål i skrovet.

2007 12 31. Åter i trafik. 

2008 05. Såld till SpeedFerries, Dover, England.

2008 11 06. Arresterades i Boulogne på grund av obetalda räkningar till hamnen.

2008 11 20. Ankom Tilbury där fartyget lades upp.

2009 05. Såld på auktion till Epic Shipping, London, U.K.. Omdöpt till SEA LEOPARD.

2009. Avgick mot A&P Falmouth för varvsbesök.

2009 09. Åter upplagd i Tilbury.

2010 03 26. Såld till Condor Ltd, Guernsey. Satt under Bahama flagg, hemmahamn Nassau. Omdöpt till CONDOR RAPIDE.

2010 05 13. Insatt mellan St Malo - Jersey - Guernsey.

2010 09. Fick fartyget problem med maskineriet och togs ur trafik för reparation.

2021 07 21. Såld till Servicios y Concesiones Maritimas Ibicencas S.A., Las Palmas De Gran Canaria, Spanien. 

2022 04 29. Registrerad ägare, Condor Ltd, Channek Islands.

2022 05 01. Omdöpt till INCAT 045.

2023 08 07. Såld till Northbay Shipping Ltd, Pireus, Grekland. Management Sea Jets Maritime. Satt under Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol. Omdöpt till CHAMPION JET 3.

2023 10 14. Avgick Vigo mot Grekland.

HSC INCAT 045.

HMAS JERVIS BAY.

HSC WINNER.

HSC SPEEDONE.

HSC CONDOR RAPIDE.

HSC CHAMPION JET 3.

Tillbaka till Transport of Tasmania.

Tillbaka till TRIS.

Tillbaka till SpeedFerries.

Tillbaka till Condor Ferries.

Tillbaka till Seajet.

© 2024 faktaomfartyg.