M/S JAN HEWELIUSZ.
Byggd 1977 av Trosvik Verksted A/S, Brevik, Norge.
Varvsnummer. 118.
Dimensioner. 125,66 x 17,02 x 4,31 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 3015/ 1043/ 2035.
Maskineri. Fyra Sulzer 10 AL 25/30 dieslar.
Effekt. 5414 kW.
Knop 16,75.
Passagerare. 36.
Hyttplatser. 36.
Spårlängd 400 meter på 4 spår.
Lastmeter 790. (18 långtradare, 30 trailers, 36 godsvagnar).
IMO. 7527904.
Systerfartyg. MIKOLAJ KOPERNIK.
1977 01 29. Sjösatt. Levererades i juli 1977 till Polskie Linie Oceaniczne, Gdynia, Polen. 1977 07. Insatt mellan Swinoujscie - Ystad och på första resan skar ett lager i en av huvudmaskinerna. 1977 08. Krockade med kajen i Ystad och kajen revs upp ca 10 meter. 1978 03. Fick fartyget 45 graders slagsida på grund av fellastning. Lyckades räta upp fartyget. 1981 12. Fastnade den aktre rampen då fartyget skulle lägga till. 1982 03. Fick fartyget maskinhaveri ute till havs. 1982 08 19. Kantrade fartyget i Ystad hamn när man skulle lasta 7 vagnar med cement. Man försökte trimma fartyget med sina trimtankar men långtradarna ombord hade redan börjat glida och kantringen inträffade. JAN HEWELIUSZ låg med babordssidan mot kajen. Tre besättningsmän skadades. 1982 09 17. Så var fartyget åter på rätt köl, efter det man rekvierat en kran för att räta upp fartyget i hamnen. Bogserades sedan till varv för reparation. 1982 11. Åter i trafik. 1982 11. Krockade med piren i Ystad och fyra småhål revs upp. Fartyget hade bara varit i trafik i två dagar efter det förra varvsbesöket. 1983 01 23. Välte två långtradare som var dåligt surrade och besättningsmännen kämpade att stabilisera fartyget. 1986 09 08. Började det brinna i ett kylaggregat på en långtradare som var lastat ombord, elden spreds till 5 andra långtradare och 23 passagerare och vissa besättningsmän fick sätta sig i livbåtarna under tiden den andra delen av besättningen försökte att släckte elden. 1986 09. Reparerades i Hamburg. 1987 01. Krockade med en tullkryssare i Ystad. 1993 01 13. KL 23:30 Avgick JAN HEWELIUSZ hamnen i Swinoujscie, Polen med 34 passagerare, 29 besättningsmän, 29 långtradare och 10 godsvagnar. 1993 01 14. Under natten blåser det upp till storm. 03:28. Så sänder JAN HEWELIUSZ ett radioanrop att man har problem med lasten. 04:35. Har fartyget 30 graders slagsida och passagerna beordras till räddningsstationerna samtidigt som Kaptenen försöker gå mot Arkona för att ankra upp. 04:37. Så sänder JAN HEWELIUSZ nödsignaler om omedelbar assistans. 04:45. Sänder JAN HEWELIUSZ "mayday, mayday" och fartyget har då 70 graders slagsida. 05:15. Så närmar sig färjorna NIEBOROW samt MIKOLAJ KOPERNIK platsen. 05:27. Går nästa "mayday" ut från JAN HEWELIUSZ och straxt därefter försvinner fartyget från radarskärmarna. 05:50. Slår JAN HEWELIUSZ runt och vänder kölen uppåt. 1993 01 14 kl 11:00. Sjunker JAN HEWELIUSZ. 54 personer omkom i katastrofen varav 6 var svenskar. Fartyget ligger straxt utanför Rügen och man har dykt ner för att hitta fler av dom döda men det saknas fortfarande 14 personer varav 5 svenskar. Idag så besöks vraket av olika sportdykare som plundrar fartyget på "souvenirer". |
M/S JAN HEWELIUSZ.
© 2021 faktaomfartyg.