M/S KALMARSUND.
Byggd 1975 av Paul Lindenau Schiffswerft Kiel Västtyskland.
Varvsnummer. 166.
Dimensioner. 105,90 x 15,60 x 4,90 m.
Efter ombyggnad. 118,17 x 15,60 x 4,95 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 1542/ 773/ 3525.
Maskineri. En Atlas-MAK 12M453AK diesel.
Effekt. 2930 kW.
Knop 15,0.
Signal. SJMO.
IMO. 7407037.
Systerfartyg. BRAVIK. IGGESUND. MODO GORTHON.
1975 06 21. Sjösatt. Levererades 5 oktober 1975 till Kihlbergsrederierna, Göteborg. Registrerad på Kalmar Varv. 1975 11. Ankom Kalmar varv för ombyggnad inför en charter. Fick en 40 tons hiss monterad till väderdäck, samt en 10 tons hiss till undre däck. 1975 11. Utchartrad till Merzario Line, Italien. Omdöpt till MERZARIO OLIMPIA. 1975 12 15. Avgick Kalmar varv mot Felixstowe. 1975 12 19. Avgick Felixstowe mot Medelhavet. 1977 08. Överförd till Kihlship Ab, Göteborg. 1981 12. Åter från charter. Omdöpt till KALMARSUND. Insatt mellan Finland - Central Europa. 1983 03. Såld till Pr/Lennart Kihlberg, Göteborg. 1983. På hösten förlängd vid Falkenbergs Varv. 1986 05. Såld till Rederi Ab Victor, Göteborg, Registrerad på Swedish Gulf Line Shipping Ab, Göteborg. 1987 06. Såld till Ab E.O. Wennerdahl & Son, Visby samt Rederi Ab Uniroll, Höör. Hemmahamnen ändras till Visby. 1987 09. Utchartrad till Lamda Line, Insatt mellan Malmö - Rotterdam. Den trafiken varade i 7 veckor. 1987 11. Utchartrad till Transfennica. 1989. Utchartrad till Krogius, Finland. Insatt mellan Kiel - Hangö - Helsingfors. 1990 05 14 - 1990 08 14. Utchartrad till Gotlandslinjen, Visby. Insatt mellan Oskarshamn - Visby - Nynäshamn. 1990 - 1999 06. Utchartrad till Transfennica. 1993. Såld till Kos Maritime, Norge. Omdöpt till BLUE SUN. 1999 06 18. Upplagd i Landskrona. 1999 09. Insatt för Transocean mellan Århus - Halmstad. 2000 11 23. Bogserar systerfartyget BLUE SKY till reparationsvarv. 2001 03 19. Togs ur trafik, Upplagd i Århus. 2001 03. Upplagd i Landskrona. 2001 04 01 - 2001 08 22 . Utchartrad till Cargo Ferry. Insatt mellan Aarhus - Moss. 2001 08 28 - 2001 10 11. Upplagd i Karlskrona. 2001 10 11. Utchartrad för en resa med torrmjölk från Gdynia till Mostaganem. 2001 11. Utchartrad till SCF Viborg Line. 2001 11 12 - 2002 01. Insatt mellan Viborg - Kiel. 2002 02 - 2003 10. Insatt mellan Kiel - St Petersburg. 2003 10 21. Upplagd i Loksa, Estland för klassning. 2003 12. Såld till Melinda Shipholding Inc, Pireus, Grekland. (Satt under Panama flagg). Omdöpt till BLUE MOON. 2004 01. Insatt mellan Grekland - Italien. 2004. Omdöpt till BLUE MOON I. 2005. Under sommaren. Utchartrad till Grekiska sjöfartsministeriet för trafik till olika Grekiska öar. 2005 11. Omdöpt till LIDER AMIRAL. 2006 01. Satt under Nordkoreansk flagg, hemmahamn Wonsan. 2007 04 02. Satt under Sierra Leone flagg, hemmahamn Freetown. 2007 06 25. Såld till Lider Maritime Co, Inc, Batumi, Georgien. 2008 03. Såld till Ak-Say Shipping Ltd, Freetown, Sierra Leone. 2010 07. Såld till Bluemore Shipping Co Ltd, Istanbul, Turkiet. Satt under Tanzania flagg, hemmahamn Dar el Salaam. 2018 02 20. Såld till Filo Denizcilik Sirketi Ltd, Istanbul, Turkiet. Omdöpt till TOROS. 2018. Insatt mellan Mersin - Famagusta. |
M/S MERZARIO OLIMPIA.
M/S KALMARSUND.
M/S BLUE SUN.
M/S BLUE MOON.
M/S BLUE MOON I.
M/S LIDER AMIRAL.
Tillbaka till Kalmarsundsbolaget.
Tillbaka till Swedish Gulf Line.
© 2024 faktaomfartyg.