S/S
KANT
Byggd
1881 av David Baxter & Co, Sunderland, England.
Varvsnummer.
21.
Dimensioner.
39,65 (pp) x 6,13 x ? m
Efter
förlängning. 50,70 x 6,15 x 3,66 m.
Brt/
Nrt/ Dwt. 286 / 168 / ?.
Efter
ombyggnad. Brt/
Nrt/ Dwt. 355 / 205 / 400.
Maskineri.
En 2-cyl, R. Smith, Preston kompound ångmaskin.
Effekt.
225 ihk.
Knop.
7,5.
RN.
Helsingfors nr 322.
Signal. TGFN och som finsk OHVH.
IDno. 5616618.
Levererades
i november 1881 till Lübeck - Königsberger Dampfschiff-fahrts
Ges., (J. Bertling), Lübeck. 1898.
Förlängd med 8,8 m. 1908
03 25. Såld till Petroleumimport Ab Gardberg & Co., (Hugo Gardberg),
Åbo. 1912
02 01. Övertagen av Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland. Omdöpt
till LYRA. 1928
03 15. Såld till Johannes R. Johansson & Karl L. Lindberg, Pargas. 1934
05 08. Såld till Ab Sjöfart (Fredrik Forsström), Finby. 1937
03 13. Överförd till Karl Forsström Ab, (Fredrik Forsström), Finby. 1947
05 19. Såld till Laivanisännistöyhtiö Lyra - Rederibolaget Lyra,
(Walter Bruun), Åbo. 1950
08 30. Såld till Emmi Fock, Vaxholm, men fartyget fortsatte ha Åbo som
hemmahamn. 1950
11 18. Gick på grund några mil SW från Grundkallens fyr. Losstagen
dagen efter av Neptunbolagets bärgningsfartyg ATLAS och förd till
Stockholm för inspektion. 1951
01 27. Såld till Karlshamns Skrotimport för upphuggning. 1951
04. Såld till Sten A. Olsson. 1951 05. Huggs fartyget upp i Stockholm. |
Tillbaka till de samseglande rederierna.
© 2021 faktaomfartyg.