S/S KANT

Byggd 1881 av David Baxter & Co, Sunderland, England.

Varvsnummer. 21.

Dimensioner. 39,65 (pp) x 6,13 x ? m

Efter förlängning. 50,70 x 6,15 x 3,66 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 286 / 168 / ?.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 355 / 205 / 400.

Maskineri. En 2-cyl, R. Smith, Preston kompound ångmaskin.

Effekt. 225 ihk.

Knop. 7,5.

RN. Helsingfors nr 322.

Signal. TGFN och som finsk OHVH.

IDno. 5616618.

Levererades i november 1881 till Lübeck - Königsberger Dampfschiff-fahrts Ges., (J. Bertling), Lübeck.

1898. Förlängd med 8,8 m.

1908 03 25. Såld till Petroleumimport Ab Gardberg & Co., (Hugo Gardberg), Åbo.

1912 02 01. Övertagen av Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland. Omdöpt till LYRA.

1928 03 15. Såld till Johannes R. Johansson & Karl L. Lindberg, Pargas.

1934 05 08. Såld till Ab Sjöfart (Fredrik Forsström), Finby.

1937 03 13. Överförd till Karl Forsström Ab, (Fredrik Forsström), Finby.

1947 05 19. Såld till Laivanisännistöyhtiö Lyra - Rederibolaget Lyra, (Walter Bruun), Åbo.

1950 08 30. Såld till Emmi Fock, Vaxholm, men fartyget fortsatte ha Åbo som hemmahamn.

1950 11 18. Gick på grund några mil SW från Grundkallens fyr. Losstagen dagen efter av Neptunbolagets bärgningsfartyg ATLAS och förd till Stockholm för inspektion.

1951 01 27. Såld till Karlshamns Skrotimport för upphuggning.

1951 04. Såld till Sten A. Olsson.

1951 05. Huggs fartyget upp i Stockholm.

Bild saknas.

Tillbaka till FÅA.

Tillbaka till de samseglande rederierna.

Tillbaka till Stena.

© 2021 faktaomfartyg.