M/S KATTEGAT.
Byggd 1961 av Marinens Hovedverft, Horten, Norge.
Varvsnummer. 154.
Dimensioner. 87,38 x 15,04 x 4,42 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 2375/ 1161/ 573.
Maskineri. Två 9-cyl B&W 2SA dieslar.
Effekt. 3767 kW.
Knop. 17,0.
Passagerare. 1500.
1969. Omklassad till 908.
Senare omklassad till 320.
Hyttplatser. 122.
Bilar. 120.
IMO. 5184071.
1959 02 22. Beställd. 1960 05 04. Kölsträckt. 1960 11 26. Sjösatt. 1960 04 22.
Provtur. Levererades 26 april 1961 till A/S Grenaa-Hundested Færgefart, Grenaa, Danmark. 1961 04 27. Provanlöp i Hundested och Grenå. 1961 05 02. Pressvisning. 1961 05 10. Insatt mellan Grenå - Hundested. 1963 05 18. Byggdes hängdäck på bildäck i Kalundborg för att utöka bilkapaciteten. 1966 09 25.
Insatt mellan Hundested - Århus. 1967 02 20 - 1967 03 19.
Utchartrad till Juelsminde-Kalundborg Linien. Insatt mellan Juelsminde -
Kalundborg. 1968 03 10 - 1968 03 22.
Utchartrad till Juelsminde-Kalundborg Linien. Insatt mellan Juelsminde -
Kalundborg. 1968 11 06 -
1968 11 08. Utchartrad till
Lion Ferry, Halmstad. Insatt mellan Varberg - Grenå under ordinarie färjas
varvsöversyn. 1969 02 - 1969 02.
Utchartrad till Juelsminde-Kalundborg Linien. Insatt mellan Juelsminde -
Kalundborg. 1969 06 18. Preliminärt
köpavtal skrivet med Jakob Lines. 1969 07 16. Såld till
Varustamoyhtiö Jaakon-Linja Oy, Jakobstad (Oy Jakob Lines Ab, Jakobstad),
Finland. Pris FIM 6,72 milj. 1969 08 14. Meddelar
Jakob Lines styrelse att KATTEGAT skall döpas om till NORDEK och målas
blå-gul-vit när hon kommer i rederiets trafik. 1969 08 31. Sista dagen i
trafik mellan Grenå - Hundested. 1969 09 01. Dockas
fartyget på Aalborg Værft och målas under två dagar i Jakob Lines färger. Vid
dockningen konstaterades att ett av propellerbladen hade fått en törn och måste
bytas ut. Detta medförde att säljaren av fartyget tvingades betala dockningen. 1969 09 04. Kl 14.00
skedde flaggbyte och fartyget övertogs av Jakob Lines besättning. Omdöpt till
NORDEK. 1969 09 05. Kl. 17.00 avgick
från Aalborg. 1969 09 08. Kl 08.00
ankom fartyget för första gången till Jakobstad, efter att ha legat stilla
flera timmar utanför hamnen för att kunna anlända enligt den utannonserade
tiden. Fartyget mottogs av femhundra personer i den hårda blåsten. Vid
angöringen höll det på att gå illa, då fartyget rände in i den nybyggda kajen.
Denna första angöring av hemmahamnen resulterade i att det nymålade skrovet
fick några mindre repor och att en del plankor i kajen bröts. Dessutom fick
Nedervetils hornorkester som stod på kajen fly bort, med instrument och allt,
eftersom de var placerade på just det stället där NORDEK träffade kajen. Efter att man fått fören
förtöjd så tryckte vinden ut aktern på fartyget efter att aktervajern slunkit i
sjön och en annan vajer brustit höll fartyget på att stöta i det tyska
lastfartyget LUX, som låg på andra sidan i hamnbassängen. Med någon meter
tillgodo tog propellrarna tag och det hela redde ut sig. 1969 09 10. Kl 16-20
visades fartyget upp för allmänheten, 5 000 personer besökte fartyget.
Rederiet hade anordnat gratis buss från torget i Jakobstad till hamnen. 1969 09 11. Fartyget
klassas i Finland och får medföra högst 908 passagerare. Finska regler innebär
att varje passagerare skall ha tillgång till sittplats. 1969 09 16. Kl 13.00 skulle
fartyget avgå på första turen mellan Jakobstad - Umeå för 200 inbjudna gäster.
En del oförutsedda händelser gjorde att man kom iväg först 40 minuter senare. 1969 09 17. Insatt i
trafik Jakobstad - Umeå, första turen hade 226 passagerare. 1969 09 29. Inställd tur p.g.a.
storm. 1969 10 23. maskinhaveri
då oljepumpen stannade och maskinmästaren inte uppmärksammade detta så skadades
32 ram- och trycklager samt propelleraxeln. 1969 11 20. Fyra timmar
lång provresa för att kontrollera att maskinen fungerar. 1969 11 21. Åter i trafik
efter maskinskadan. 1969 11 25. Insatt även mellan
Jakobstad - Skellefteå. Första turen med inbjudna över ett stormigt
Bottenviken. Trafik till Skellefteå på tisdagar och torsdagar. Dessutom fyra
turer i veckan Jakobstad – Umeå. 1969 11 28. På grund av
att ett rör till servostyrningen brustit så reagerade inte propellerbladen som
de borde och fartyget rände in i kajen i Umeå i 3 knops fart och fick en del
skador i fören. Bilrampen på kajen skadades illa och efter att släppt av
passagerarna tvingades fartyget flytta till ett inre läge i hamnen för att
kunna lossa bilarna. På väg till det inre läget hade fartyget även en
grundkänning på Donaldgrundet. 1969 12 31. Andra
ungdomsringen hyrt fartyget för nyårskryssning Jakobstad - Umeå. 1970 01 06. Sista turen
för säsongen Jakobstad - Umeå - Jakobstad. 1970 01 10. Lämnar
fartyget Jakobstad och går till Åbo för översyn och klassning. 1970 04 21 -
1970 04 30.
Utchartrad till Silja Line, Åbo, Finland. Insatt som fraktfärja mellan Åbo -
Norrtälje p. g. a. ökad frakt efter KAPELLA kollision med VIKING 2. 1970 05 07. Planerad
trafikstart för fartyget mellan Jakobstad - Umeå, skjuts upp på grund av
issituationen. 1970 05 20. Avgick
fartyget från Åbo mot Jakobstad. 1970 05 21. Anländer till
Jakobstad. Fartyget har under vintern fått en ny bar på övre däck och några nya
kiosker har tillbyggts. 1970 05 23. Trafikstart
för året mellan Jakobstad - Umeå. 1970 06 07. Även trafik
Jakobstad - Skellefteå. 10 turer per vecka till båda de svenska hamnarna. 1971 01 06. Sista turen
för säsongen Umeå - Jakobstad. 1971 01 08. fartyget
avgår från Jakobstad till Åbo för översyn och målning av utsidan. Dessutom har
det s k Solariet inretts till en bar och information samt nya kiosker byggts.
Dessutom har fartyget fått läskautomater och en stereoanläggning installerats i
baren. 1971 05 09. fartyget
anlände till Jakobstad, fick hjälp av isbrytaren TARMO att ta sig in till
Jakobstad. 1971 05 13. Försöker
Jakob Lines få isbrytarhjälp så att de kan genomföra årets premiärresa den
14/5. Premiären måste dock skjutas upp. 1971 05 15. Gör fartyget
en privatbeställd 5 timmar lång eftermiddagskryssning för att kontrollera
isarna. 1971 05 17. Årets
premiärtur Jakobstad - Umeå. Resan tog cirka 15 minuter längre en normalt då
man tvingades göra en extrasväng runt ett isfält. 1971 06 06. Fartyget gör
en PR-resa för hemstaden till Piteå. I Piteå kom det 6 000 personer för
att bese fartyget. 1971 06 07. Även trafik
Jakobstad - Skellefteå. 1971 10 01. Endast trafik
Jakobstad - Umeå. 1971 11 13. Fartygets
sista tur Umeå - Jakobstad för året. 1971 11 20 - 1972 02 12.
Utchartrad till Jydsk Færgefart A/S, Insatt mellan Juelsminde - Kalundborg.
Ersätter KALLE som sålts till Bornholmstrafikken. 1972 05 24. Anländer
fartyget till Jakobstad efter att ha genomgått varvsöversyn. 1972 05 26. I trafik
Jakobstad - Umeå. 1972 06 07. Även trafik
Jakobstad - Skellefteå. 1972 12 14. Sista turen
Skellefteå - Jakobstad. 1972 12 22. Sista turen
Umeå - Jakobstad. Anlände kl. 24.00 efter sista turen till Jakobstad. 1972 12 26. Avgår
fartyget från Jakobstad till Åbo där hon läggs upp i väntan på försäljning. 1972 12 28. Såld till Corsica Ferries (Tourship group), Pascal, Lota, Panama för SEK 12 miljoner, för övertagande i mars 1973. 1973 03. Omdöpt till CORSICA STAR. 1973. Insatt mellan
Genova/Livorno/Imparia - Bastia (Korsika). 1980 05. Såld till Shipping & Touristco of Samos & Ikaria SA, Pireus, Grekland för 2,55 miljoner USD. Omdöpt till ICARUS. 1980 05. Insatt mellan Pireus - Samos - Ikaria. 1991 06. Såld till Stewart Shipping Co Inc (European Seaways) Valletta, Malta för 1,08 miljoner USD. Omdöpt till EUROPEAN GLORY. 1991 06. Insatt för European Ferries Plc, mellan Brindisi - Igoumenitsa. 1997 01. Såld till Ferro Ferryboat & RoRo Transportaion Co, Istanbul, Turkiet. Omdöpt till CAPTAIN ZAMAN. 1997.
Insatt i trafik för UkraTurk Line mellan Istanbul
- Odessa. 2000. Såld till
Al Ramzani Sea Transport Of Qatar, La Paz, Bolivia. Omdöpt till JASSIM. 2003 12 01. Sjönk fartyget vid Wingate Reef när det låg uppankrat. |
M/S KATTEGAT.
M/S NORDEK.
M/S CORSICA STAR.
M/S ICARUS.
M/S EUROPEAN GLORY.
M/S CAPTAIN ZAMAN.
M/S JASSIM.
Tillbaka till A/S Grenaa-Hundested.
Tillbaka till Juelsminde-Kalundborg Linien.
Tillbaka till Corsica Ferries.
Tillbaka till European Seaways.
© 2021 faktaomfartyg.