S/S KIMITO.
Byggd 1899 av William Lindbergs Verkstads och Varfs Ab, Stockholm.
Varvsnummer. 232.
Dimensioner. 29,10 x 6,50 x 2,70 m.
Brt. 151.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 215/ 138.
Maskineri. En Lindbergs ångmaskin.
Effekt. 147 kW.
Knop. ?.
Passagerare. ?.
RN. 6801.
Levererades 2 juli 1899 till Åbo
Skärgårds Ångbåts AB, Finland.
1899 07. Insatt mellan Åbo - Hangö. 1916 03 22. Rekvireras av Ryska flottan. 1918 04 22. Beslagstogs av Tyska Marinen i Helsingfors och återlämnad till Åbo Skärgårds Ångbåts AB, Finland. 1922 08 03. Såld till Rederi AB Norrleden, Ljusterö. Omdöpt till NORRLEDEN I. 1922 08. Insatt mellan Stockholm - Vaxholm - Bergshamra. 1922 08 03. Kolliderade med S/S ÖSTANÅ II vid Karlsudds ångbåtsbrygga. 1923. Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstad. 1925 03 27. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Omdöpt till SUNNAN. 1925. Insatt mellan Stockholm - Saltsjöbaden - Dalarö. 1926 - 1946. Använd som extrabåt på olika trader. 1947. Insatt mellan Stockholm - Dalarö - Ornö - Utö, Stockholm - Stavsudda - Möja. 1948. Insatt mellan Stavsnäs vinterhamn - Runmarö - Sandhamn - Harö. 1948 10 18. Insatt mellan Stockholm - Elmsta. 1949. Insatt mellan Stavsnäs vinterhamn - Runmarö - Sandhamn - Harö. 1950 - 1951. Insatt mellan Stockholm - Dalarö - Ornö - Utö. 1951. Går på grund vid Hasselö brygga och kommer inte loss i den hårda vinden. Drogs loss dagen efter. 1952 02. upplagd vid Hammarbyverken. 1956. Upphuggen, vilket skedde nedanför Skurubron, Nacka. |
S/S SUNNAN.
Tillbaka till Waxholmsbolaget.
© 2021 faktaomfartyg.