M/S KOLHÄTTAN-SVANESUND.
Byggd 1926 av AB Lundby Mekaniska Verkstad, Göteborg.
Varvsnummer. 55.
Dimensioner. 18,34 x 7,02 x 2,69 m.
Efter ombyggnad. 23,34 x 7,02 x 2,6 m
Efter ombyggnad. 38,34 x 7,02 x 2,69 m.
Brt. 63.
Maskineri. En Skandia 411 diesel.
Effekt. 44 kW.
Knop. 8,0.
Efter maskinbyte. En Penta Hesselman P63.
Effekt. 50 kW.
Knop. ?.
Efter maskinbyte. En Scania-Vabis D11 R 80 SF diesel.
Effekt. 112 kW.
Knop. ?.
RN. 8710.
1926 02 09. Beställd.
1926 10 24. Grundstöter i full fart vid ingående till Stenungsund under provtur. Åter till byggnadsvarvet för reparation. Levererades 8 november 1926 till Inlands Nordre härads och Orusts Vägstyrelser, Bohuslän. 1926 11. Insatt mellan Kolhättan - Svanesund. 1940 10 16. Ombyggd vid Lödöse Varv, Lödöse. Nytt maskineri installeras (gengasdrift). 1940 11. Överförd till Orust och Tjörns Vägstyrelser. Omdöpt till SVANESUND. 1944 01 01. Övertagen av Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. 1950 03. förlängd vid Åmåls Varv, Åmål med 5 meter. 1956 12 27. Omdöpt till FÄRJA 61/28. Reservfärja i Bohuslän. 1960. Insatt mellan Kolhättan - Svanesund. 1966 12 19. Såld till Allan Harrysson, Lysekil. Omdöpt till GULLMARSFÄRJAN I. 1966. Fartyget får nytt maskineri. 1967. Insatt mellan Lysekil - Grundsund - Fiskebäckskil. 1970 02 23. Överförd till HB Skärgårdstrafik, Lysekil. 1976 03. Såld till Ab Kostertrafik. Omdöpt till KOSTERFÄRJAN. Insatt mellan Strömstad - Koster. 1982 10. Såld till Kosterfärjan Ab. 1982. Rederiet ändrar namn till Koster Marin Ab. 1983 09 29. Omdöpt till SOPAREN. 1984 01. Såld till Vrångö Transport AB, Vrångö. 1990. Såld till Dyröns sjötransporter HB, Dyrön. Omdöpt till ÄLGÖFJORD. Får ny ramp, samt nytt ståldäck. 1994. Rederiet byter namn till Dyröns Sjötransporter AB, Dyrön. 1994. Såld till Brødrene Bondø Fiskeoppdrett A/S, Norge. 199?. Övertagen av Vikna Sjøfarm A/S, Rørvik, Norge. 2005. Upphuggen i Stokksund, Norge. |
M/S KOLHÄTTAN-SVANESUND.
M/S ÄLGÖFJORD.
Tillbaka till Koster Marin Ab.
© 2021 faktaomfartyg.