S/S KONG GUDRØD.

Byggd 1910 av Trondhjems Mekaniske Verksted, Trondheim, Norge.

Varvsnummer. 143.

Dimensioner. 69,15 x 9,41 x 5,02 m.

Efter förlängning. 72,30 x 9,41 x 5,02 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1091/ 648/ 1000.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 1163/ 712/ 1662.

Maskineri. En 3-cyl, Trondhjems mekaniske Verksted ångmaskin.

Effekt. 162 nhk

Knop. 12,0.

Efter maskinbyte. En 7-cyl, 2T EV Sulzer DM diesel.

Effekt. 1000 hk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 8-cyl, EV Sulzer DM Bros diesel.

Effekt. 1280 hk.

Knop. ?.

Passagerare. 242/ 100.

Efter 1936. 250.

IDno. 5407679.

Levererades i september 1910 till A/S Det Nordenfjeldske D/S, Trondheim, Norge som kombinerad passagerar och lastfartyg.

1910 09. Insat mellan Finnmarken (Kirkenes) - Oslo - Hamburg.

1912 01 21. Kolliderade med Svenska ångaren S/S NORGE i Elbe, Tyskland.

1913 10 03. På resa mellan Ålesund - Molde gick fartyget på grund vid Haugnes. Drogs loss av bogserbåt.

1930. Insatt i Hurtigruten trafik som avlösningsfartyg/ reserfartyg.

1936 01 11. Såld till Pärnu Laeva Aktiaselts, Pärnu, Estland. Omdöpt till ESTONIA.

1936 05 09. Insatt mellan Tallinn - Stockholm.

1939 04 06. Kolliderade med THJELVAR i tjocka på Höggarnsfjärden stäv mot stäv. Förlorade bland annat styrbords ankare. Togs sig in till Stockholm på kvällen när dimman hade lättat.

1939 04. Ankom Finnboda varf, Nacka för reparation.

1939 06 04 - 1939 08 26. Åter i trafik och insatt mellan Stockholm - Tallinn (tisdagar) och Stockholm - Kuressaare - Pärnu (söndagar).

1939 08 27. Insatt mellan Tallinn - Stockholm.

1939 12 11. Sågs ESTONIA väster om Gotska sandön med sydlig kurs.

1939 12 10. Skulle ESTONIA ankommit Stockholm och man börjar misstänka att kapats av Tysk prisbesättning.

1939 12 12. Meddelar rederiagenturen att ESTONIA har uppbringats och förts till Swinemünde.

1940 01 16. Frigiven i Stettin.

1940 01 18. Ankom Sandhamn utan passagerare och last, tvingas vänta på lots.

1940 02 02. Avgick Stockholm mot Tallinn.

1940 07 29. Avgick Stockholm för sista gången under Estnisk flagg.

1940 07. Rederiagenturen vill sätta ESTONIA i kvarstad på grund av obetalda räkningar från Pärnu rederi, men dte avslås.

1940 08 06. Övertagen av Estonian Shipping Co, Pärnu, Estland (Ryska rederiet).

1940 08 26. Ankom Stockholm med Sovjetisk flagg.

1941 06 22. Vart kapat av Tyska MTB S27 och S28 på resa mellan Riga - Stockholm, några minuter innan operation barbarossa satte igång.

1941 06 23. Ankom Åbo.

1941 06 24.  Använd som logemenstfartyg för 1 Schnellbootflotille.

1941 07 03. Använd som transportfartyg för Armegruppe Nord.

1941 08 22. Ankom Swindemünde.

1941. Använd som utbildningsfartyg för MTB fartyg i Swindemünde.

1941 09 19. Registrerad för Deutsches Reich (Schmidt, Witte & Co Kg).

1941 09 25. Överförd till 5 Schnellbootflotille.

1942 04 01. Överförd till 7 Schnellbootflotille.

1943 02. Flyttad till Kiel.

1945 05. Liggandes i Kiel i dåligt skick efter flygattacker att dom allierade inte bryde sig om att ta henne i drift.

1945. Registrerad för Schmidt, Witte & Co Kg, Hamburg, Tyskland.

1945 09 27. Bogserad till Rendsburg där fartyget förklarade CTL.

1952. Såld till Carl Waap, Kiel, Västtyskland. Ombyggd till lastfartyg vid Werft Nobiskrug, Rendsburg, Västtyskland. Omdöpt till VOLKER WAAP. Maskineriet byttes ut och fartyget förlängdes.

1953 04. Reederie Carl Waap i konkurs och övertagen av Landesbank & Giro-Zentrale, Schleswig-Holstein, Kiel, Västtyskland.

1954 07 21. Såld till S Stein, Hamburg, Västtyskland. Omdöpt till MÖNKEDAMM.

1957 03. Byttes maskineriet ut.

1957 11 07. På morgonen kolliderar man i tjock dimma utanför Utklippan (15 distansminuter SV) med Monark Lines MONESTRA som sjönk efter 20 minuter. Man räddar besättningen från MONESTRA och fortsatte mot Stockholm.

1963 03 22. Såld till Lübeck-Linie AG, Lübeck, Västtyskland. Omdöpt till OVERBECK.

1967 05 13. Såld Antwerpen Kustenvaart Mij, (Fernand Carron, Boom), Antwerpen, Belgien. Omdöpt till BOOM.

1968 01 02. Såld till G Tzortzis, K Sykias & P Bouldournis, Pireus, Omdöpt till EFTYCHIA.

1970. Omdöpt till PHAEDRA.

1974 03. Troligtsvis upphuggen.

2004 02 06. Struken ur registren.

S/S ESTONIA.

Tillbaka till Hurtigruten.

Tillbaka till Pärnu Laeva.

© 2021 faktaomfartyg.

Tack Olav Klemets för text.