M/S KUNG AGNE.

Byggd 1953 av Fisksätra Varv, Nacka.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 14,06 x 3,84 x 1,50 m.

Efter ombyggnad. 15,85 x 4,06 x ? M.

Efter ombyggnad. 18,47 x 4,38 x 1,10 m

Brt/ Nrt. 25/ 12.

Efter ombyggnad. Brt. 13.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 39/11.

Maskineri. Två Scania-Vabis 8-cyl, dieslar.

Effekt. 331 kW.

Knop. 18,0

Efter maskinbyte. Två Scania D814 dieslar.

Effekt. 265 kW

Knop. 13,0.

Passagerare. 62.

Efter ombyggnad. 80.

RN. 10987.

Beställdes som Taxi 53 av några Blidöbor, men vid sjösättningen döpt till KUNG AGNE eftersom dom som beställde fartyget inte ville ta emot det. 

Levererades 1953 till Fisksätra Varv, som satte i fartyget i trafik till möja.

1954. Såld till Gunnar Andersson, Blidö-Expressen, Blidö. Insatt mellan Stockholm - Blidösundet.

1964 04 28. Går fartyget på en grynna på Höggarnsfjärden utanför Värmdö och sprang läck. Man kör bort till Vikingshill där räddningstjänst möter upp, men man lyckas inte hålla fartyget flytande och en bärgningsbil drar upp fartyget på grundare vatten. Inga passagerare var ombord.

1967. Såld till Kaj Krusell, Stockholm. 

1967. Insatt mellan Stockholm - Möja, samt dansturer mellan Arholma - Stockholm 

1967 07 16. Rände fartyget i full fart upp på land vid Nyboda Holme tidigt på morgonen under en tomtur. Tyvärr så plundrades fartyget under dagen på vissa saker innan Polis kom till platsen.

1967 07 17. Lyfte Stockholms hamnkran LODBROK av henne från land och förde fartyget till Blynäsvarvet för reparation.

1967 07 28. Åter i trafik.

1968 - 1969. Utchartrad till Waxholms Nya Ångfartygs AB.

1970. Såld till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal. Omdöpt till KANHOLMEN.

1970 07 18. Insatt mellan Stockholm - Sandhamn.

1971 08 27. Insatt mellan Stockholm - Mälarhöjden - Skärholmen - Kungshatt - Norsborg - Björkö - Bruket.

1975 05. Såld till J.J. Marina Ab, Mariestad. Omdöpt till MARINA.

1977. Såld till Jerry Sundqvist, Löttorp. Upplagd i Kalmar och senare upplagd på en gurkåker på Öland.

1986. Såld till Herbert Leo Sixten Palmqvist, Oskarshamn. Omdöpt till SOLKUST. Transporterad från Öland till Oskarshamn via landvägen.

1986. Ombyggd med nytt stålskrov och överbyggnad.

1993. Förlängd med 2,6 meter.

1998. Såld till Solkustturer AB, Oskarshamn. 

2000 11. Såld till Herbert Palmqvist, Oskarshamn.

2002. Såld till Solkustturer AB, Oskarshamn. 

M/S KUNG AGNE.

M/S KANHOLMEN.

M/S MARINA.

 

M/S SOLKUST.

Ombord.

Tillbaka till Stockholms Skärgårdstrafik.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Strömma Kanalbolaget.

Tillbaka till Solkustturer.

© 2024 faktaomfartyg.