M/S KUNGSHOLM.

Byggd 1966 av John Brown & Co Ltd, Clydebank, Skotland.

Varvsnummer. 728.

Dimensioner. 201,33 x 26,57 x 8,56 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 26677/ 12838/ 4984.

Efter ombyggnad. Brt. 27670.

Maskineri. Två Götaverken V6-9V dieslar.

Effekt. 18536 kW.

Knop. 21,0.

Passagerare. 713.

Efter ombyggnad. 750.

Efter ombyggnad. 840.

Hyttplatser. 713.

Efter ombyggnad. 750.

Efter ombyggnad. 840.

RN. 10674.

IMO. 6512354.

1965 04 14. Sjösatt.

1965 11 19. Provtur.

Levererades 17 mars 1966 till AB Svenska Amerika Linjen, Göteborg.

1966 04 24. Jungfruresa mellan Göteborg - New York, samt då även insatt på kryssningstrafik runt världen.

1975 08. Såld till Flagship Cruises, Hamilton, Bermuda.

1975 09 10. Ankom New York på sin sista kryssning för Svenska Amerika Linjen.

1975 09 11. Avgick New York mot Newcastle.

1975 09 18. Ankom Newcastle.

1975 09 19. Övertagen av dom nya ägarna i Newcastle. Satt under Liberia flagg, hemmahamn Monrovia.

1975 12 19. Första kryssningen för det nya rederiet från New York.

1978 01. Gick fartyget på grund utanför Martinique och satt fast i fem dagar innan man fick loss fartyget.

1978 06. Såld till Peninsular & Oriental Steam Navigation Co, London, England. (P&O) för leverans i september.

1978 09 04 - 1979 01 26. Ombyggd vid Bremer Vulkan, Tyskland, bland annat tog ena skorstenen bort, samt den andra fick en annan utformning.

1979 01 15. Omdöpt till SEA PRINCESS.

1979 02 16. Första kryssningen för P&O från Singapore, tog över passagerare från T/S ARCADIA.

1979 03 06. Ankom Sydney

1981. Två avsnitt av tv serien Love boat spelas in på fartyget.

1982. Ombyggd vid Vosper, Southampton, England med fler hyttplatser.

1995 04. Omdöpt till VICTORIA.

1999 12 11 - 2000 02 15. Utchartrad till Union Castle Steamship Co för en millennium-kryssning runt Afrika, skorstenen målades om för detta tillfälle.

2002 11. Såld till Paris Katsoufis, Nassau, Bahamas. Omdöpt till MONA LISA.

2002 11. Utchartrad på 5 år till Tyska Holiday Kreuzfahrten.

2003 07 25. Gick fartyget på grund när det lämnade Magdelen Fjord, Svalbard och fick skador på ena propellern. Kom loss för egen maskin och gick till Ålesund där passagerna gick av.

2006 09. Så går Holiday Kreuzfahrten i konkurs.

2006 10. Ankom Pireus för uppläggning.

2006 11 01. Utchartrad för att bli hotellfartyg i Qatar.

2006 11 02. Avgick Pireus mot Qatar.

2006 11 20 - 2007 01 01. Använd som hotellfartyg under Asian Games i Qatar.

2007. Utchartrad till Pullmantur Cruises, Spanien. Insatt på kryssningar i Medelhavet/ Turkiet. 

2007 04. Omdöpt till OCEANIC II.

2007 04 - 2007 05 28. Utchartrad till Louis Cruise Lines.

2007 09. Utchartrad till The Scholar Ship (Royal Caribbean International) för att fungera som flytande universitet. Artisnamn "THE SCHOLAR SHIP." 

2008 04 23. Omdöpt till MONA LISA.

2008 05 04. På väg resa mellan Riga och Tallinn, gick fartyget på en sandbank.

2008 05 07. Drogs loss och gick till varv i Ventspils för teknisk undersökning.

2008 05 08. Åter i kryssningstrafik.

2010 01 - 2010 03. Hotellfartyg i Vancouver.

2010 05 - 2010 08. Utchartrad till Mona Lisa kreuzfarhten.

2010 09. Upplagd i Drapetsona.

2010 10 11. Avgick Pireus.

2010 10 15. Passerade Suez kanalen på väg mot Oman för att bli upplagd som hotellfartyg. 

2010 10 26. Såld till DSME Oman LLC, Nassau, Bahamas. Ombyggd till flytande hotell med namnet VERONICA (propeller och roder togs bort). Upplagd i Oman som hotellfartyg för Daewoo.

2015 11 09. Bogserad från Oman mot Alang, Indien.

2015 11 19. Ankom Mahavir Inductomelt, Alang, Indien för upphuggning.

M/S KUNGSHOLM.

M/S KUNGSHOLM.

M/S SEA PRINCESS.

Ombord.

M/S VICTORIA.

M/S MONA LISA.

M/S OCEANIC II.

M/S MONA LISA.

Ombord.

Tillbaka till SAL.

Tillbaka till P&O.

Tillbaka till Pullmantur.

Tillbaka till Louis Cruise Lines.

© 2022 faktaomfartyg.