M/S LANGELAND.

Byggd 1965 av Jos L. Meyer Verft, Papenburg-Ems, Tyskland.

Varvsnummer. 530.

Dimensioner. 63,40 x 12,70 x 3,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 907/ 257/ 407.

Maskineri. Två MaK 8M451AK dieslar.

Effekt. 2200 kW.

Knop. 15,0.

Passagerare. 400.

Hyttplatser. 0.

Bilar. 60.

Lastbilar. 9.

IMO. 6504773.

1964 12 19. Sjösatt.

Levererades 14 april 1965 till A/S Rudkøbing-Vemmenæs/ L.P. Weidemann & Sønner, Langeland, Danmark.

1965 05 01. Insatt i I/S Langeland-Kiel Liniens trafik mellan Bagenkop - Kiel.

1977 07 06. Sista dagen i trafik.

1977 07 19. Såld till Vendette Blanches S.A, St. Malo, Frankrike. Omdöpt till SOLIDOR.

1977 07 20. Insatt för Emeraude Ferries mellan Malo - Jersey.

1978 04 07. Vid ankomst till St Malo gick fartyget på grund och började läcka in vatten i maskinrummet.

1978. Såld till Emeraude Maritime S.A., St. Malo, Frankrike.

1989. Såld till Soc. Hotel San Vito S.r.l., Neapel, Italien (Benito Bueno, Neapel, Italien). Omdöpt till REDENTORE I.

1989 10 15. Avgick St Malo mot Neapel.

1989. Insatt mellan Pozzuoli - Casamicciola.

1992 05 01. Såld till Augostino Lauro Srl. I Neapel, Italien. Insatt mellan Pozzuoli - Casamicciola/Terminal - Ischia Porto.

200?. Omdöpt till REDENTORE PRIMO.

2005 - 2009. Insatt för Medmar mellan Naples - Ischia/ Pozzuoli - Ischia.

2009. Upplagd.

2010 09. Såld till Turkiska upphuggare. Omdöpt till HISAR 2.

2010 09 08. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S LANGELAND.

M/S SOLIDOR.

M/S REDENTORE I.

M/S REDENTORE PRIMO.

Ombord.

Tillbaka till LK-Linien.

Tillbaka till Emeraude Lines.

Tillbaka till Traghetti Pozzuoli.

© 2021 faktaomfartyg.