S/S LENNART TORSTENSSON.

Byggd 1851 av Motala Warf, Norrköping.

Varvsnummer. 81.

Dimensioner. 49,68 x 7,16 x 3,81 m.

Brt/ Nrt. 378/ 347.

Efter ombyggnad. Brt. 435.

Vid levetrans, maskineri. Vinkel ångmaskin.

Effekt. 120 nhk.

Knop. ?.

Efter ombyggnad. En 2-cyl, compundångmaskin.

Effekt. 62 nhk.

Knop. ?.

Signal. HMKS.

RN. 1920.

1851 05 28. Sjösatt.

Levererades 29 september 1851 till Norrköpings Ångfartygsbolag, Norrköping.

1851 - 1904. Insatt mellan Stockholm - Kalmar - Lübeck.

1867. Förbyggdes fartyget.

1872. Ombyggd med compoundångmaskin.

1875. Övertogs bolaget av L Ringborg.

1887. Rederiet ändrar namn till Rederi Ab Östersjön.

1888. Såld till Rederi AB Svea, Stockholm. Köpesumma: 40 000 kr.

1894 10 01. Rederi AB Svea rekonstrueras och det nya namnet blir Nya Rederi AB Svea.

1897 01. Såld till Hr Lüders & Stange, Lübeck, registerad för Ångfartygs AB Stockholm-Lübeck, Stockholm. huvudredare C E Nyman.

1902. Överförd till Tysk flagg, hemmahamn Lübeck.

1903. Såld till Stockholms Skeppsstufveri Ab Stockholm. Använd som logementsfartyg.

1904. Såld till Ab Lucas Levin, Stockholm.

1904 11. Såld till Ångfartygs AB Trafik, Åbo. Omdöpt till PORTHAN.

1905. Övertagen av Ångfartygs AB Transito, Åbo. 

1913. Upphuggen i Åbo, Finland..

S/S LENNART TORSTENSSON.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2021 faktaomfartyg.