S/S LIDINGÖ.
Byggd 1891 av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.
Varvsnummer. 213.
Dimensioner. 26,60 x 5,40 x 2,00 m.
Efter ombyggnad. 31,82 x 5,39 x 1,80 m.
Brt. ?.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 132/ 58.
Maskineri. En Bergsunds ångmaskin.
Effekt. 88 kW.
Knop. ?.
Efter motorisering. Två Skandia dieslar.
Effekt. 120 hk.
Knop. ?.
Passagerare. ?.
RN. 2626.
Levererades 1891 till Lidingö
Ångslups AB, Lidingö..
1907. Omdöpt till LIDINGÖ II. 1911. Såld till Ångfartygs AB Lidingö - Brevik, Lidingö. Omdöpt till ELFSVIK. 1912 06 27. Kolliderar med S/S BREVIK vid Breviks brygga. 1913. Går rederiet i likvidation. Men återuppstår som Nya Ångfartygs AB Lidingö - Brevik, Lidingö. Omdöpt till BREVIK I. 1915 12 29. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. 1919 - 1936. Insatt mellan Stockholm - Saltsjöbaden - Kolström - Örsundet - Eknäs 1946. Såld till Gustav Sixten Pettersson, Karlsängen, Vätö. 1946. Ombyggd till lastfartyg, samt motoriserad. Omdöpt till GNEIS. 1953. Såld till p/r John Algot Johansson, Göteborg. Ombyggd till tankfartyg. Omdöpt till BENIDA. 1955. Partrederiet ombildat till Rederi Ab Benida, Göteborg. 1975 11 15. Såld till Agne Enar Gunnarsson, Göteborg. Omdöpt till LÅNGÖ 2. 1985. Såld till Bohus Varv Knut Tiderman AB, Bohus. 1999. Omdöpt till LÅNGÖ II. 2004. Ligger fartyget vid Gullbergskajen i Göteborg. 2015 01 28. Upphuggen enligt rapport. |
S/S LIDINGÖ.
S/S BREVIK I.
Tillbaka till Waxholmsbolaget.
© 2021 faktaomfartyg