S/S LYSEKIL.
Byggd 1884 av Lindholmens Varv Ab, Göteborg.
Varvsnummer. 316.
Dimensioner. 43,75 x 6,38 x 2,75 m.
Efter ombyggnad. 44,47 x 6,38 x 2,70 m.
Brt/ Nrt. 273/ 211.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 221/ 67.
Maskineri. Två 2-cyl, Lindholmen compoundångmaskiner.
Effekt. 520 hk.
Efter maskinbyte. Två 7-cyl, Nohab dieslar.
Effekt. 910 hk.
Knop. 15,0.
Passagerare 300.
Efter ombyggnad. Bilar. 8-14.
RN. 1178.
1884 10. Var klar för leverans men man var inte riktigt nöjd med vissa saker som behövdes kompletteras. Levererades i april 1885 till Marstrands Nya Ångfartygs Ab, Marstrand. 1885 04. Insatt mellan Göteborg - Marstrand - Lysekil - Smögen. 1946. Ombyggd. 1951 01 02. Såld till Marstrands Rederi Ab, Marstrand. 1952 07. Ombyggd vid Aalborg Varv, Aalborg med ny styrhytt och nytt maskineri. 1953 12 03. Hemmahamn Uddevalla. 1955 10 - 1958. Utchartrad till Ab Sundfart, Malmö. Insatt mellan Helsingborg - Köpenhamn. 1957 04 24. Hemmahamn Marstrand. 1958 - 1961. Insatt Centrumlinjens trafik mellan Malmö - Köpenhamn. 1962 01 24. Såld till Ab Sundfart, Malmö. Insatt mellan Helsingborg - Köpenhamn, samt ett försök mellan Strömstad - Sandefjord. 1963 04 10. Såld till p/r M/S Nordöland, Byxelkrok. Omdöpt till NORDÖLAND. Ombyggd så aktersalongen blir till bildäck, förses också med en akterramp. 1963 - 1971. Under sommaren. Insatt mellan Oskarshamn - Byxelkrok. Övrig tid upplagd i Oskarshamn 1969 11 27. Såld till Rederi Ab Ölandssund, Byxelkrok. 1971. Under hösten blir fartyget upplagt i Kalmar. 1971 12. Såld till Ab Persöner, Ystad för upphuggning. |
S/S LYSEKIL.
M/S LYSEKIL.
M/S NORDÖLAND.
Tillbaka till Rederi Ab Nordö.
© 2017 faktaomfartyg.