M/S MAERSK IMPORTER.

Byggd 1996 av Miho Shipyard, Shimizu, Kina.

Varvsnummer. 1460.

Dimensioner. 142,50 x 23,47 x 5,40 m.

GT/ DWT. 13017/ 5928.

Maskineri. Två Sulzer 8ZAV40S dieslar.

Effekt. 9000 kW.

Knop. 18,0.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12

Lastmeter. 1562.

IMO. 9121637.

Systerfartyg. MAERSK EXPORTER. MAERSK ANGLIA. MAERSK FLANDERS.

1996 07 01. Sjösatt.

Levererades i oktober 1996 till Norfolk Line B.V., Scheveningen, Holland.

1996 11 29. Döpt i Felixstowe.

1996 11. Insatt mellan Scheveningen - Felixstowe.

2006 11 18. Insatt mellan Vlaardingen - Felixstowe.

2009 05 15. Insatt mellan Dublin - Heysham.

2010 07 12. Såldes Norfolklines till DFDS Seaways.

2010 07. Omdöpt till HIBERNIA SEAWAYS.

2010 12 14. Såld till Stena Ropax Ltd, Holyhed, Wales. Satt under Holländsk flagg, hemmahamn Scheveningen.

2011 07 30. Omdöpt till STENA HIBERNIA.

2012 09 16. Avslutad trafik mellan Belfast - Heysham.

2012 09 27. Avgick Belfast mot Hoek Van Holland.

2012 10 - 2012 10 08. Insatt mellan Hoek Van Holland - Harwich.

2012 11 - 2012 12. Utchartrad till SOL Continent Lines. Insatt mellan Helsingborg - Travemünde.

2012 12. Upplagd i Lübeck.

2013 11. Överförd till Brittisk flagg, hemmahamn London.

2013 11 05. Insatt mellan Liverpool - Belfast.

2017 08 28. Ur trafik på grund av maskinfel.

2017 09 18. åter i trafik.

20??. Insatt mellan Belfast - Heysham.

2024 10 12. På resa mellan Belfast - Heysham fick fartyget en blackout i maskin i höjd med Holywood. Man ankrade upp för att senare få bogserbåtshjälp in till Belfast.

2024 10 13. Åter i trafik.

M/S MAERSK IMPORTER.

M/S MAERSK IMPORTER.

Ombord.

M/S STENA HIBERNIA.

M/S STENA HIBERNIA.

Tillbaka till Norfolk Line.

Tillbaka till DFDS Seaways.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till SOL.

© 2024 faktaomfartyg.