T/S MAID OF KENT.
Byggd 1959 av Wm. Denny & Bros, Dumbarton, Skottland.
Varvsnummer. 1492.
Dimensioner. 113,70 x 18,37 x 3,96 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 3920/ 1335/ 932.
Maskineri. Två Pametrada ångturbiner.
Effekt. 8579 kW.
Knop. 19,0.
Passagerare. 1000.
Hyttplatser. 8.
Bilar. 180.
IMO. 5217531.
1955 09. Beställd.
1958 11 27. Sjösatt. 1959 05 04. Provtur. Levererades 13 maj 1959 till British Transport Commission, Southern Region, London, England. 1959 05 28. Insatt mellan Dover - Boulogne. 1970 08 05. Kolliderade fartyget med kajen i Dover, reparerades i Rotterdam. 1973 06 12. Vid förflyttning mellan kajerna i Dover så kolliderade man med ubåtspir vid Dover Eastern docks. Det var tjock dimma den aktuella dagen och fartyget var ur trafik några dagar. 1973 09 10. Kolliderade med vågbrytaren i Boulogne. Bogserades till Dunkerque för reparation. 1973 09. Avgick därefter mot Holyhead för preparering för sin nya trafik. 1974 04 06 - 1974 10 12. Insatt mellan Weymouth - Cherbourg. 1974 04 08 - 1974 05 30. Ur trafik på grund av maskinproblem. 1975 04 01 - 1975 04 29. Insatt mellan Stranraer - Larne. 1976 01. Insatt som fraktfärja mellan Harwich - Zeebrügge under två veckor. 1976 05. Insatt mellan Fishguard - Rosslare. 1976 10 19. Insatt mellan Weymouth - Cherbourg. 1979 01 01. Registrerad för Sealink U.K. Ltd. 1979 04 06. Insatt mellan Weymouth - Cherbourg. 1978 10. Reservfärja för leden Holyhead - Dun Laoghaire. 1979 04 01. Registrerad för Sealink U.K. Ltd, London, England. 1979 04 06. Insatt mellan Weymouth - Cherbourg. 1979 10 31. Kortare insatts mellan Holyhead - Dun Laoghaire. 1981 04 10. Insatt under sommaren mellan Weymouth - Cherbourg. 1981 10 02. Sista dagen i trafik mellan Weymouth - Cherbourg. 1981 10 - 1981 10 30. Insatt mellan Weymouth - Jersey - Guernsey. 1981 11 24. Upplagd i Newhaven. 1982 04 10. Avgick Newhaven mot San Estaban de Pavia, Spanien. 1982 04 21. Ankom Desguaces Aviles S.A, San Estaban de Pavia, Spanien för upphuggning. |
T/S MAID OF KENT.
Tillbaka till British Railways.
© 2016 faktaomfartyg.