T/S MAID OF ORLEANS.

Byggd 1918 av William Denny & Bros Ltd, Dumbarton, Skottland

Varvsnummer. 1028.

Dimensioner.107,29 x 13,70 x 4,87 m.

Brt/ Nrt. 2384/ 937.

Maskineri. Fyra William Denny & Bros Ltd ångturbiner.

Effekt. 10000 hk.

Knop. 23.

Passagerare. 1330.

IDno. 1142610.

Systerfartyg. BIARRITZ.

1914 08 26. Beställd.

1914 10 10. Kölsträckt.

1915. Lades arbetet ner på fartyget då Brittiska marinen behövde turbinerna till andra fartyg.

1917. Så påbörjades konvertering till trupptransportfartyg.

1918 03 04. Sjösatt.

Levererades 16 augusti 1918 till  South Eastern and Chatham Railway, Southampton, England. Insatt som trupptransportfartyg för Admiralty mellan Southampton - Le Havre. 

1919. Så åkte Mahatma Gandi med fartyget över till England för samtal med Brittiska Regeringen.

1919 12. Ankom Messrs. Vickers, Barrow-in-Furness, för uppfräschning.

1920 05. Ankom Dover.

1920 06 01. Insatt mellan Dover - Calais.

1923 01 01. Överförd till Southern Railways. 

1926 02 26 - 1926 05. ombyggd vid William Denny & Bros Ltd, Dumbarton med oljebränning istället för kol.

1926. Insatt mellan Folkestone - Boulogne.

1930 - 1931. Ombyggd vid R.H. Green & Silley Weir, London.

1939 09 05. Ombyggd till militär transportfartyg i Southampton.

1939 09 09. Tog ombord ca 1000 man och avgick till Solent för vidare order.

1939 09 10. Avgick konvojen mot Frankrike, men på grund av en miss, fick man problem med en propeller. Kunde fortsätta senare mot Cherbourg. Därefter insatt mellan Southampton - Cherbourg.

1939 12 12. Insatt mellan Dover - Boulogne.

1940 01 06. Kolliderade med lotsbåten PRUDENCE i Dover. Gick till Southampton för reparation.

1940 03 12. Åter i service, insatt mellan Dover - Boulogne.

1940 04 10. Avgick mot Rotterdam för att hjälpa till med evakuering av Brittisk millitär från området. Fortsatte in mot Maas via Hoek Van Holland.

1940 05 13. Resa Hoek Van Holland - Southampton.

1940 05 18 - 1940 05 19. Resa till Cherbourg för att hjälpa Belgiska medborgare för transport till Weymouth.

1940 05 22. Förde över 723 medlemmar av Royal Tank Corps från Dover till Calais.

1940 05 23. Avgick Dover mot Boulogne med bland annat gas för spärrballonger till Boulogne, men straxt innan ankomst besköts fartyget och man kunde konstatera att Tyskar hade ockuperat staden. 

1940 05 26 - 1940 06 01. Hjälpte till vid evakueringen av Dunkerque.

1940 06 01. När man lämnar Dunkerque så kolliderar man med jagaren WORCHESTER och fartyget får skador på babordssida. 

1940 06 05. Repareras tillfälligt i Folkestone, avgick därefter mot Southampton.

1940 08 10. Avgick Southampton mot Mersey.

1940 09 18 - 1940 10 16. Gjorde 5 överfarter från Liverpool till Douglas, Isle Of Man. 

1940 10 - 1943 02. Insatt på olika uppdrag runt Skottland. 

1942 01 28. Kolliderade med Norska BONDE utanför Greenock.

1942 02 27. Under dockning vid Govan, så börjar fartyget glida i dockan och får över 30 graders vinkel mot babord. Men man återfyller dockan och kan konstatera att fartyget fått mindre skador.

1943 04 07. Låg ankrad i Gourock och när DINARD skulle ta upp sina ankare satt dom fast i varandra och en lättare kollision inträffade mellan fartygen. 

1943 08 04. Gjorde en resa bland från Gareloch till Firth of Clyde med Premiärminister Winston Churchill ombord där QUEEN MARY låg ankrad. Dom skulle kliva ombord T/S QUEEN MARY för vidare färd till Quebec, Kanada.

1943 08 04. Låg still i Loch Long tills QUEEN MARY hade nått Kanada.

1943 08 23. Avgick mot Glasgow för ombyggnad.

1943 11 04. Var fartyget ombyggt och ommålad i blå/ vit kamouflage färg.

1943 11 19. Ankom Southampton.

1943 11 - 1944 05. Deltog i olika övningar. 

1944 06 05. Avgick Solent mot Sword, Normandie där commandosoldater klev i land. Återvände därefter mot Newhaven. 

1944 06 28. Efter att ha landsatt 800 soldater i Juno, Normandie så återvände fartyget mot England, men vart torpederad av U988 ca 37 miles nordost Barfleur, samt sjönk efter ca 30 minuter.

T/S MAID OF ORLEANS.

Tillbaka till Southern Railways.

© 2016 faktaomfartyg.