M/S MARELLA.
Byggd 1970 av Brodogradiliste Titovo, Kraljevica, Jugoslavien.
Varvsnummer. 394.
Dimensioner. 99,15 x 17,20 x 4,90 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 3930/ 1511/ 1118.
Maskineri. Två Jugo-Sulzer 10TAD48 dieslar.
Effekt. 6470 kW.
Knop. 18,5.
Passagerare. 1200.
Senare omklassad till 859.
Hyttplatser. 176.
Efter ombyggnad. 248.
Bilar. 225.
Långtradare. 24.
IMO. 7014440.
1968
11 14. Beställd. Projektnamn Newbuilding 3. Planlagd leverans 15 maj
1970. Byggnationen försenades av stålleveranser som inte kom på utsatt
tid. Huvudmotorerna visade upp flera olika fel. 1970
03 22. Sjösatt två månader försenat. Döpt av statsministerns fru
Tellervo Koivisto till MARELLA. SF-Line hade chartrat ett plan från
Mariehamn för de inbjudna ner till varvet i Jugoslavien. Svensk Sjöfartstidning
undrar om SF Lines nästa färja kommer att döpas till Nådella. 1970
11 13. Provtur. Det var först efter att rederiet betalat en extra rat som
varvet kunde fortsätta utrustningsarbeten av färjan och en provtur kunde
genomföras. Levererades
26 november 1970 till Oy SF-Line Ab, Mariehamn, Finland. Leveransen var
över fem månader försenad. 1970
12 07. Ankom till Mariehamn för första gången och fortsatte därifrån
med en resa för inbjudna till Helsingfors. 1970
12 08. Ankom Helsingfors för visning. 1970
12 09. Insatt i Viking Lines trafik vid midnatt mellan Nådendal -
Mariehamn - Kapellskär. En åländsk makinchef kallade materialet i
motorerna för jugoslaviskt porslin, men de kom att gå länge även om de
behövde mycket underhåll. 1973
05 25. Kaos i Nådendal vid kvällsavgången. 1000 tals personer med
fribiljetter som inte bokat resor försökte komma med fartygen kl. 22.00
MARELLA, kl. 23.00 VIKING 3 och kl. 24.00 DIANA. De passagerare som kom
med bussar togs ombord i bussarna via bildäck. 1973
07 03. Efter att AURELLA levererats skulle hon öppnat Viking Lines nya
rutt Åbo - Mariehamn - Stockholm. Men byggstrejk har försenat terminalen
i Åbo, så hon startar därför trafik Nådendal - Mariehamn - Stockholm.
Åtta avgångar varje dag från Nådendal. MARELLA avgår kl. 11.00. 1973
07 18. MARELLA blir på morgonen första fartyg vid Viking Lines nya
terminal i Åbo och öppnar Viking Lines nya rutt även till Åbo till
Stockholm, via Mariehamn på dagturerna. 1973
09 01 - 1974 06 12. Insatt mellan Åbo/ Nådendal - Mariehamn - Stockholm.
Tanken var att man trafikerade med fyra färjor (MARELLA, VIKING 3, VIKING
4 och DIANA) och en färja från Nådendal eller Åbo alltid låg hela
dagen i Stockholm. 1974
06 13. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm och samma dag
transporterade hon Viking Lines 10:e miljonte passagerare. 1974.
Under hösten rullade MARELLA, DIANA och VIKING 4 runt på en turlista på
rutterna mellan Åbo/Nådendal - Mariehamn - Kapellskär/Stockholm. 1974
12 01. Akterseglade 80 bilister i Mariehamn som skulle till Kapellskär.
Familjerna till förarna var redan ombord, men bilarna kom inte med efter
ett bokningsfel i Nådendal och bildäcken var fulla. Bilisterna fick istället
ta DIANA en halvtimme senare, som dock gick till Stockholm, eller vänta
tre timmar på AURELLA som gick till Kapellskär. 1975.
I början av året insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm. 1976
03 31 - 1976 04 10. Upplagd i Mariehamn under sjöfackförbundets strejk. 1977
12 20. MARELLA grundstöter kl. 04.40 under natten utanför Herrön, Åland.
Fartyget som avgått kl. 22.00 från Stockholm föregående kväll, hade
efter gått via Mariehamn fortsatt mot Åbo. MARELLA får lite slagsida, färskvattentankar
läck och en mindre mängd dieselolja (4-6 ton) läcker ut i havet. Först
till grundstötningsplatsen kom den från Nådendal avgångna AURELLA, som
dock fortsatte förbi eftersom KAPELLA anlände strax därpå, även hon
från Nådendal. KAPELLA lägger sig några kilometer från MARELLA. Följande
morgon efter att de 166 passagerarna bjudits på frukost ombord MARELLA
flyttas de med livbåtarna över till KAPELLA. Kl. 10.15 går KAPELLA
vidare mot Mariehamn dit hon anländer kl. 12.05. Passagerarna från MARELLA
fortsatte sedan med flyg eller andra fartyg mot Åbo under dagen. KAPELLA
gick efter att hon lämnat av passagerarna vidare till Kapellskär dit hon
kom kraftigt försenad. 1977
12 21. På turen tillbaka från Kapellskär tar KAPELLA ombord 23
personbilar och 9 av de 15 lastbilar via akterporten från MARELLA. Vid 2
tiden på natten Kommer hon loss med hjälp och bogseras till Navires varv
i Nådendal av UISKO och NAANTALI. Hon kan inte gå för egen maskin då
vatten trängt in i maskinrummet. Kommer hon loss med hjälp och bogseras
till Navires varv i Nådendal av UISKO och NAANTALI. reparationerna tog 6
veckor och kostade FIm 2 milj. 1979
02 04. Sex timmar försenad till Åbo efter att gått via Sandhamn, då
man har problem med isen utanför Tjärven. Avgick åter mot Stockholm kl.
04.00. 1979
02 15. Ankom till Åbo 5 timmar försenad pga. problem med isen, avgick åter
kl. 02.00. 1979 03 10.Avgick kl. 10.30 från Åbo och anlände till Stockholm 17 timmar senare, 155 passagerare, varav 55 kom från Mariehamn. 1973
03 11. Fast i isen på Ålands hav efter avgång från Stockholm,
assisterades av Murtaja. Stod därefter över en rundtur för att hinna
ifatt tidtabellen. 1979
06 05. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär, med kvällsavgång
från Kapellskär. Ersattes av TURELLA på Stockholmslinjen. 1980
06. Efter leveransen av ROSELLA sattes MARELLA in Mariehamn - Kapellskär.
1980
08. Upplagd i Mariehamn. SF Line hade planer att sätta in henne mellan
Vasa - Umeå eller Kaskö - Sundsvall. Man försökte också sälja henne
till Vasabåtarna. 1980
09 29. Katastrofövning med 200 personer på den upplagda färjan. 1981
01. Några turer Stockholm - Mariehamn - Stockholm. 1981
04. Såld till Maritime Company of Lesvos S.A. Mytilene, Grekland för 6,7
miljoner USD. Omdöpt till ALCAEOS. 1981
05 27. Avgick från Åbo. 1981
06. Insatt i NEL Lines mellan Pireus - Aegiska Öarna. Senare
Mytilene/Rafina - Limnos - Kavala - Volos. 1984
12 01. Kolliderade med lastfartyget AIGAION i närheten av Agios Kirikos.
Fick bogen intryckt, reparerades. 1990.
Får fartyget maskinrums brand p.g.a. felaktiga reservdelar. 1992
01. Rederi Ab Eckerö i Grekland och inspekterar fartyget för eventuellt
köp, som inte blir av då man anser att fartyget är i för dåligt
skick. 2001
10 20. Fartygets babords maskin havererade kl. 23.05 på Kafireas strait.
fartyget hade avgått från Rafina kl. 20.00 mot Ayios Estratios –
Lemnos - Kavala med 96 passagerare. Kl. 03.00 återkom hon til Rafina. Vid
kl. 06.05 var felet lagat och man avgick, nu med 94 passagerare, men efter
en halvtimme havererade maskin igen och man var åter i Rafina kl. 07.10. 2002
12 02. Såld för $ 915,000 till Sariarioglu Shipping & Trading,
Turkiet. Registrerad för Magnus Shipping SA Kingstown, Saint Vincent
& Grenadines. 2003
06. Omdöpt till SOCHI EXPRESS. 2003
06. Avgick Grekland mot Turkiet. 2003
06. Insatt mellan Sochi - Trabzon. 2004
07. Såld till Turkiska upphuggare. 2004 07 24. Ankom Aliaga, Turkiet. |
M/S MARELLA.
M/S ALCAEOS.
M/S SOCHI EXPRESS.
© 2020 faktaomfartyg.