M/S MERCANDIAN CARRIER.
Byggd 1979 av Frederikshavn Værft A/s, Frederikshavn, Danmark.
Varvsnummer. 380.
Dimensioner. 105,50 x 18,80 x 5,00 m.
Brt/ Dwt. 1599/ 3350.
Maskineri. En MAK 12M453AK diesel.
Effekt. 3310 kW.
Knop. 15,50.
Passagerare. 12.
Hyttplatser 12.
Lastmeter. 756.
IMO. 7725362.
Systerfartyg. DANA ATLAS. MERCANDIAN EXPORTER II. MERCANDIAN IMPORTER III. MERCANDIAN MERCHANT II. MERCANDIAN SUPPLIER II. MERCANDIAN TRADER II. MERCANDIAN TRANSPORTER II.
1979 04 25. Sjösatt. Levererades 27 juli 1979 till K/S Merc-Scandia XXIV, Köpenhamn, Danmark. 1984. Omdöpt till ALIANZA. 1984. Omdöpt till MERCANDIAN CARRIER II. 1985. Utchartrad till okänt rederi. Omdöpt till CARRIER II. 1985 08 22. Såld till POETS Fleet Management Ltd, England. Omdöpt till BELARD. 1985 12 11. Ombyggd vid Clydedock Engineering Ltd., Glasgow, Skottland. 1985 12. Insatt mellan Ardrossan - Larne. 1990 12 01. Registrerad för Northern Ireland Trailers (Scotland) Ltd, Skottland. 1992 10 29. Registrerad för Pandoro Ltd, Skottland. 1993 11 23. Utchartrad till Mannin Line Ltd, Isle Of Man (Dotterbolag till Isle Of Man Steam Packet Co, Douglas). Insatt mellan Great Yarmouth - Ijmuiden. 1994 08 15. Såld till Isle Of Man Steam Packet Co, Douglas, Isle Of Man. 1995 05 06. Ställdes trafiken in mellan Great Yarmouth - Ijmuiden. 1995 05 15 - 1995 05 16. Utchartrad till Commodore Ferries. Insatt mellan Guernsey - Portsmouth. 1995 06 - 1995 09. Utchartrad till Pandoro, Fleetwood. Insatt mellan Fleetwood - Larne. 1995 11. Upplagd i Liverpool. 1996 01 19. Insatt mellan Douglas - Heysham. 1996 03. Utchartrad till Exxtor Ferries. Insatt mellan Immingham - Rotterdam. 1996 03. Upplagd i Liverpool. 1997 03 20 - 1997 04 10. Utchartrad till P&O European Ferries. Insatt mellan Cairnryan - Larne. 1997 04 - 1998 01 13. Insatt mellan Douglas - Heysham. 1998 01 13. Sista dagen i trafik mellan Heysham - Douglas. 1998 01. Såld till Aabrenaa Rederi A/S, Kingstown, St. Vincent & Grenadines. 1998 02. Insatt mellan Åbenrå - Klaipeda. 1999 05. Chartern övertogs av Scandlines Balticum Seaways för vidare trafik mellan Åbenrå - Klaipeda. 1999 06 - 1999 10 15. Upplagd i Sønderborg. 1999 10. Utchartrad till Kystlink A/S, Trondheim, Norge. 1999 10 18. Insatt mellan Bergen - Sola. 2001 11 - 2001 12. Utchartrad till P&O Scottish Ferries. Insatt mellan Aberdeen - Lerwick - Stromness. 2002 01 22 - 2002 02 10. Utchartard till Isle Of Man Steam Packet Co, Douglas, Isle Of Man. Insatt mellan Douglas - Heysham. 2002 05 28 - 2002 09. Utchartrad till Ferryways, Oostende, Belgien. Insatt mellan Belgien - England. 2002 09. Såld till Harrison's (Clyde) Ltd, Glasgow, Skottland. Utchartrad till Caledonian MacBrayne, Glasgow, Skottland. Omdöpt till MUIRNEAG. 2002 09 23. Avgick Rotterdam. 2002 09. Insatt mellan Stornoway - Ullapool. 2005 01 10. Vid tillägg i Stornoway gick fartyget på grund. 2005 01 14. Ankom A&P Birkenhead för reparation. 2008 07 25. Gick fartyget på grunt utanför Stornoway, men kom loss efter ett tag. 2013 09 21. Sista dagen i trafik. Därefter upplagd i Stornoway. 2013 09. Såld till C-shipping, Novorossijsk, Ryssland. Registrerad för Rosewhite Shipping SA, Mersin, Turkiet. Satt under Panama flagg. 2013 10 03 - 2013 10 20. Avgick Stornoway mot Samsun. 2013 11. Insatt mellan Samsun - Gelendzhik. 2020 01. Såld till Hatay Shipping Co, Antakya, Turkiet. Satt under Komor flagg, hemmahamn Moroni. Omdöpt till HATAY. Insatt mellan Samsun - Tuapse. 2022 02. Upplagd i Marmara Island. 2022 08. Satt under Kamerun flagg, hemmahamn Doula. 2022 11. Insatt mellan Iskenderun - Haifa. 2023. Insatt mellan Izmir - Ashdod. |
M/S MERCANDIAN CARRIER II.
M/S CARRIER II.
M/S BELARD.
M/S MUIRNEAG.
Tillbaka till Commodore Ferries.
Tillbaka till Caledonia MacBrayne.
© 2023 faktaomfartyg.