S/S MJÖRN.
Byggd 1920 av Kockums Mekaniska Verkstad Ab, Malmö.
Varvsnummer. 138.
Dimensioner. 28,10 x 6,95 x 3,39 m.
Efter ombyggnader. 28,20 x 6,95 x 3,39 m.
Brt/ Nrt. 168/ 46.
Efter ombyggnad. Brt. 178.
Maskineri. En trippelångmaskin.
Effekt. 500 ihk.
Knop. ?
Efter maskinbyte. En Caterpillar diesel
Effekt. 1125 hk.
Knop. ?.
RN. 6209.
IMO. 5085861.
1918 12 27. Beställd. Levererades i januari 1920 till Rederi Ab Transatlantic, Göteborg. 1937 03. Såld till Göteborgs Bogsering & Bärgnings AB, Göteborg. 1937 04 01. Övertagen av den nya ägaren. Omdöpt till DAN. 1946 01. Överförd till Malmö Bogserings AB, Malmö. 1966 12 07. Såld till Statens Järnvägar, Trelleborg. Omdöpt till TRELLEBORG SJ. 1972 02. Såld till F:a Ringö Marin, Göteborg. 1972 03 06. Såld till Djurö Rederi AB, Stockholm. (Urban Carlsson och Jan Nordell). Omdöpt till RISSELÖ. 1973 - 1974. Ombyggd med bland annat styrhytterna från Danska tågfärjan DAN, samt motoriserad. 1974 11. Såld på auktion till Engström & Nilsson Maskin AB, Stockholm. 1975 08 13. Såld till Michael Sahlqvist, Göteborg. 1977 01. Såld till Arne Avelins Bogserbåtar, Lidingö. 1981 01. Såld till Wiréns Rederi AB, Piteå. Omdöpt till PITSUND. 1986 08. Såld till JTS Sjöfarts AB, Smålandsstenar. (Hemmahamn Varberg). 1989 09. Gick rederiet i konkurs och fartyget såldes på exekutiv auktion till Jaakko Invest AB (Bengt Holm & Jaakko Kujariosti), Malmö. 1991 08. Såld till Scandholl i Malmö Ab, Malmö. 1993 01. Såld till Österströms Rederi AB, Gryt. 1993 03. Såld till Procyon Ltd, Kingstown, S:t Vincent & The Grenadines. (satt under Lettisk flagg, hemmahamn Riga). Omdöpt till MILZIS. 2009 10 12. Såld till TUGAB Ab, Gävle. Omdöpt till KARL ALFRED. |
M/S RISSELÖ.
M/S PITSUND.
M/S KARL ALFRED.
Tillbaka till Rederi Ab Transatlantic.
© 2016 faktaomfartyg.