MK-Line.

I mars 1982 fick Malmö-Köpenhamn-linjen tillbaka storbåtstrafiken sedan Öresundsbolagets trafik upphört 1980.

MK-line hälsades välkommen med den nästan nybyggda Hannover. Reslusten var inte samma som förr och rederiet tvingades till rekonstruktion flera gånger.

1984 bedömde rederiet trafiken så stor att det var dags att satsa på ytterligare en båt. Hadag-båten Max Brauer var på tal, men samtidigt offentliggjordes planerna på Gripenlinjen och MK-line satte i stället in ett mindre fartyg, tyska Prinzessin Karoline. Denna båt var inte lämplig för sundstrafiken och MK-line chartrade i stället den norska snabbåten Veslestril.

1985 drev MK-line ingen egen trafik men 1986 när Gripenlinjen upphört återupptogs trafiken igen med Hannover. Från hösten 1986 hade MK-line två båtar genom charter av tyska Wangerland, som gick på linjen till 1988. Sommaren 1988 var också Svea Viking insatt i MK-lines trafik. 1989 samordnades trafiken med konkurrerande Copenhagen Line och sen upphörde rederiet och Hannover återvände till Tyskland.

Text Ingmar Sellberg.

M/S Hannover. (1982-1985, 1986-1989).

M/S Veslestril. (1984).

M/S Wangerland. (1986-1988).

M/S Svea Viking. (1988).

Tillbaka.