M/S MOLENGAT.
Byggd 1980 av Verolme Scheepswerf Heusden BV, Heusden, Nederland.
Varvsnummer. 972.
Dimensioner. 88.40 x 18.45 x 3.80 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 6.170/ 1.851/ 1174.
Maskineri. Tre 8-cyl, MaK dieslar som driver 6 generatorer för dom fyra elektriska motorerna
Effekt. 7732 kW
Knop. 13,5.
Passagerare. 1200.
Bilar. 190.
Om lastbilar medtages. 126.
Långtradare. 19.
IMO. 7816379.
1978 07 17. Beställd av TESO, men efter ett tag avbeställd, eftersom man inte fick någon finansiell hjälp från Holländska regeringen. TESO tog då kontakt med Jos L Meyer Werft, Papenburg-Ems om byggande, eftersom detta varv kunde erbjuda fartyget billigare, men då grep Holländska regeringen in och hjälpte till, så ett Holländskt varv inte skulle förlora ett byggkontrakt. 1978 11 16. Nytt kontrakt skrev med varvet. 1979 12 14. Sjösatt. (Namnet Molengat kommer från en kanal i närheten av Texel. Levererades 19 juni 1980 till Texels Eigen Stoomboot Onderneming, Oudeschild, Holland. 1980 06. Insatt mellan Het Horntje - Den Helder. 1980-1986. Användes endast det undre bildäcket, eftersom ramperna till det övre var ej färdiga i respektive hamn. 1986 06. Bägge bildäcken används i trafiken. 2005 11. Upplagd i Texel och satt till försäljning, dock i tjänst vid högtrafik/ ordinarie färjor varvsbesök. 2007 01 18. Ankom Den Helder i hårt väder och krockade med kajen, eftersom man fick en blackout i maskin. Men man lyckades få fartyget trafikdugligt efter något dygn. 2007 02 09. Sista dagen i trafik, därefter upplagd. 2008 01. Såld till Halani International, Mumbai, Indien. 2008 02. Omdöpt till HALANI I. Satt under St Vincent & Grenadines flagg, hemmahamn Kingstown. 2008 03 28, kl 14:15. Avgick Texel mot Singapore, där fartyget byggdes om till dykfartyg för oljeindustrin. |
M/S MOLENGAT.
M/S HALANI 1.
© 2017 faktaomfartyg.