M/S MONICA RUSSOTTI.

Byggd 1973 av Cant, Nav, Cassaro, Messina, Italien.

Varvsnummer. 139.

Dimensioner. 115,12 x 18,83 x 5,97 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3163/ 1401/ 1634.

Maskineri. Två Stork-Werkspoor 9TMS419 dieslar.

Effekt. 7650 kW.

Knop. 14,50.

Passagerare. 442.

Hyttplatser. 90.

Bilar. 100.

Lastmeter. 720.

IMO. 7319668.

Systerfartyg. LAURA RUSSOTTI.

Levererades i augusti 1973 till Soc. Armatoriale Turistica Mediterranea S.p.A. So. A.T.M.E, Italien.

1973 08. Insatt för Linea Delfini Ferries mellan Genua - Cagliari.

1974. Såld till Antares Shipping Corp., Monrovia, Liberia (Leif Høegh). Omdöpt till GISELLA.

1974. Omdöpt till SEASPEED CHALLENGER.

1974 10 29 - 1975 10. Insatt för Seaspeed Ferries mellan Cork - Barry.

1976. Insatt för Fred Olsen Seaspeed Ferries, Pireus, Grekland mellan Felixstowe - Rotterdam - Antwerpen - Jeddah - Tartous - Beirut - Damman.

1980. Omdöpt till MERENGUE EXPRESS.

1984 05 04 - 1986 04 09. Upplagd i Jacksonville, USA.

1985 09. Såld till VR Shipping ApS, Fredriksberg, Danmark. Satt under Cypern flagg, hemmahamn Limassol.

1986 04. Utchartrad till Vognmandsruten.

1986 04 29. Ankom Korsør.

1986 05 06. Upplagd i Århus.

1988. Omdöpt till OLEANDER.

1989. Insatt mellan London - Zeebrügge

1991. Omdöpt till ATLANTICA I.

1993. Såld till Dexterson Shipping Co. Ltd., Limassol, Cypern (Denval Marine Co). Omdöpt till HORNBEAM.

1993. Insatt för Transeuropa Line mellan Trieste - Koper - Durres - Brindisi .

2003 04. Utchartrad till COMANAV. Insatt mellan Cadiz - Casablanca.

200?. Upplagd i Licata.

2009. Upplagd i Bari, Italien.

2009 03 14. Såld till Turkiska upphuggare. Satt under Komorerna flagg, hemmahamn Moroni.

2009 03 20. Ankom Iska Metal Ltd, Aliaga, Turkiet på sin sista resa.

2009 03 24. Kördes upp på stranden.

 M/S SEASPEED CHALLENGER.

 M/S MERENGUE EXPRESS.

M/S HORNBEAM. 

Tillbaka till Vognmandsruten.

Tillbaka till Trans Europe Freight.

Tillbaka till COMANAV.

© 2017 faktaomfartyg.