M/S MONTE CASTILLO.

Byggd 1976 av SA Juliana Construcciones Gijones, Gijon, Spanien.

Varvsnummer. 243.

Dimensioner. 101,66 x 17,10 x 4,80 m.

Brt/ Dwt. 3594/ 813.

Maskineri. Två Pielstick 12PA6V280 dieslar.

Effekt. 6,79 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare. 777.

Hyttplaster. 12.

Bilar. 125.

Lastmeter. 450.

IMO. 7387251.

Systerfartyg. MONTE CONTES. MONTE CORONA.

1974 08 19. Sjösatt som MONTE CRUCETA.

Levererades i maj 1976 till Naviera Aznar S.A., Bilbao, Spanien. 

1976 05. Insatt mellan Spanien - Balearerna.

1977 12 23. Provanlöp i Douglas.

1978 03. Såld till Manx Line Ltd., Douglas, Isle Of Man. 

1978 03 22. Provanlöp i Douglas.

1978 03 24. Avgick Douglas mot Leith.

1978 03 26. Ombyggd vid Edinburgh Independent Dry Dock Co.

1978. Omdöpt till MANX VIKING

1978 08 26. Insatt mellan Heysham - Douglas.

1978 09 08. Fick maskinhaveri på ena huvudmaskinen.

1978 09 18. Endast frakttrafik mellan Heysham - Douglas.

1978 09 23. Upplagd i Heysham för maskinreparation.

1978 10 23. Åter i trafik.

1978 12 09. Blev rampen i Douglas förstörd under en storm och trafiken ställdes in.

1978 12 12. Ombyggd i Belfast.

1980 09 26. Fick fartyget maskinhaveri på ena huvudmaskinen. Reparerades i Barrow.

1981 04 16. Övertagen av Sealink.

1985 04 13. Efter varvsuppehåll. Insatt i Isle of Man Steam Packet Co trafik.

1986. Fanns det planer på att sätta in fartyget mellan Weymouth - Cherbourg med namnet EARL HENRY, men dom planerna vart aldrig genomförda.

1986 09 29. Sista dagen i trafik mellan Douglas - Heysham.

1987 03. Såld till Det Stavangerske DS, Stavanger, Norge. Omdöpt till MANX.

1987 03 04. Avgick Glasgow mot Stavanger.

1987 03 06. Ankom Stavanger. 

1987. Insatt mellan Mekjarvik - Skudeneshavn.

1987. Omdöpt till SKUDENES.

1989. Upplagd efter det att Det Stavangerske DS förlorat upphandlingen av trafiken mellan Mekjarvik - Skudeneshavn.

1989. Utchartrad till Rutelaget Askøy-Bergen A/S för vissa turer mellan Mekjarvik - Skudeneshavn

1989 03. Såld till Owen Sound Transportation Co., Kanada. Omdöpt till ONTARIO NO 1.

1989.  Insatt mellan Tobermory - South Beymouth.

1989. Omdöpt till NINDAWAYMA.

1992. Upplagd i Tobermory.

2000 11. Såld till Ontario Northland Marine, Kanada. Planer fanns ombyggnad till kabelläggningsfartyg. Men ombyggnaden vart aldrig av.

2001 05 14. Upplagd i Montreal.

2007 08 04. Såld till Purvis Marine Ltd., Sault Sainte Marie, Kanada. Bogserad till Sault Sainte Marie

2008 08. Upphuggen i Sault Sainte Marie.

M/S MANX VIKING.

M/S MANX.

M/S SKUDENES.

M/S NINDAWAYMA.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till IOMSP.

Tillbaka till Owen Sund Transportation.

© 2022 faktaomfartyg.