M/S MUKRAN.

Byggd 1986 av Mathias Thesen Werft, Wismar, Östtyskland.

Varvsnummer. 321.

Dimensioner. 190,35 x 28,00 x 7,18 m.

Brt/ Dwt. 22404/ 6567.

Efter ombyggnad. GT. 25353.

Maskineri. Fyra Halberstadt 6VDS 48/42 A1-2 dieslar.

Effekt. 10600 kW.

Knop. 16,0.

Passagerare. 12.

Efter ombyggnad. 140.

Hyttplaster. 12.

Efter ombyggnad. 140.

Spår. 10.

Vagnar. 103.

Efter ombyggnad. Bilar. 308.

Efter ombyggnad. Lastbilar. 97.

IMO. 8311883.

Systerfartyg. GREIFSWALD. KAUNAS. KLAIPEDA. VILNIUS.

1985 08 27. Sjösatt.

1986 04 18. Provtur.

Levererades 27 augusti 1986 till VEB Deutfracht Seereederei, Rostock, Östtyskland.

1986 10 02. Insatt mellan Mukran - Klaipeda som tågfärja.

1990 06 18. Registrerad för Deutsche Seereederei GmbH, Rostock.

1990 08. Undre tågfärje däcket används för biltransport.

1994 01 01. Registrerad för Euroseabridge Schiffahrtsgesellschaft mbH, Rostock KR. Reederei F. Laeisz, Tyskland.

1995 01 30. Påbörjades ombyggnaden vid Remontowa/ Gdansk Shiprepair Yard, Gdansk, Polen. Påbyggdes mera passagerar utrymme, ny akter ramp.

1995. Såld till MS "Petersburg" Schiffahrtsgesellschaft mbH & Co. KG, Rostock, Tyskland. Omdöpt till PETERSBURG. Utchartrad på bareboat charter till Euroseabridge under 8 år.

1995 09 07. Återlevererad från varvet.

1995 09 08. Insatt mellan Travemünde - St. Petersburg för Euroseabridge.

1996 01. Utchartrad till Tyska Försvarsministeriet för tre transporter mellan Emden - Kroatien med militär utrustning.

1996 03 19. Insatt mellan Travemünde - Klaipeda.

1996 08 10 - 1996 11 06. Insatt mellan Kiel - St. Petersburg.

1996 11. Insatt mellan Travemünde - Klaipeda.

1996 12. Insatt mellan Mukran - Klaipeda.

1997 01. Överförd till Liberia flagg, hemmahamn Monrovia.

1997 02 01. Insatt mellan Travemünde - Klaipeda.

1997 11 04. Insatt mellan Mukran - Klaipeda.

2001 01. Insatt mellan Kiel - Klaipeda.

2003 04. Insatt mellan Karlshamn - Liepaja för Scandlines.

2003 09 02. Efter avgång från Karlshamn så bröt en brand ut i ett av fartygets elcentraler, två personer skadades och fartyget vart manöverodugligt.

2003 09 03. Bogserades in till Karlshamn.

2003 09 05. Ankom under bogsering till Rostock.

2003 12 18. Åter i trafik mellan Karlshamn - Liepaja.

2003 12 24. Kolliderade med kajen (eller vågbrytaren) i Liepaja i hårt väder. Fick ett hål i skrovet.

2004 01 10. Åter i trafik.

2005 10 01. Insatt mellan Karlshamn - Ventspils.

2005 10 28. Insatt mellan Nynäshamn - Ventspils.

2006 01 15 - 2006 02 02. Varvsöversyn.

2008 03 24 - 2008 04 11. Varvsöversyn.

2009 01 03. Avslutad trafik för Scandlines och återlämnat till rederiet.

2009 01. Upplagd i Szczecin.

2010 10. Såld till Black Sea Ferry & Investments (Baltic Fleet LLC), St Petersburg, Ryssland.

2010 11 18. Avgick Szczecin mot Baltiysk.

2010. Insatt mellan Baltiysk - Uust-Luga.

2012 06 07. Insatt mellan Uust-Luga - Mukran.

2018 04. Varvsbesök i Paljasaare, Estland.

2018 06 08. Arresterad i Paljasaare då rederiet inte betalat räkningarna på reparationer.

2019 02. Såld till OFW Ships SA, Monrovia, Liberia. Omdöpt till ODEEP ONE.

2019 02. Satt under Panama flagg.

2019 08. Såld till OFW Finance Sasu, La Garenne-Colombes, Frankrike. Satt under Panama flagg.

2021 07 16. Såld till HSM Safe Ships Pte, Ltd, Basseterre, St Kitts & Nevis. Omdöpt till DEEP ONE.

2021 09 03. Såld till Seaeco Global Pte, Ltd, Libreville, Gabon. Omdöpt till LOTUS.

2021 10 08. Ankom Bhavnagar anchorage, Indien.

2021 10 13. Kördes fartyget upp på stranden vid Alang, Indien för upphuggning.

M/S MUKRAN.

 M/S PETERSBURG.

Tillbaka till Scandlines.

© 2021 faktaomfartyg.