M/S MUNSTER.

Byggd 1948 av Harland & Wolff Ltd, Belfast, Nordirland.

Varvsnummer. 1349.

Dimensioner. 111,82 x 15,30 x 4,87 m.

Brt/ Dwt. 4088/ 942.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 5078/ 2747/ 942.

Maskineri. Två 10-cyl, Harland & Wolff dieslar. 

Effekt. 4178 kW.

Knop. 15,0.

Passagerare. 1500.

Efter ombyggnad. 372.

Hytter. 197.

Efter ombyggnad. 155.

IMO. 5243762.

Systerfartyg. LEINSTER.

1947 03 25. Sjösatt.

Levererades 17 januari 1948 till British & Irish Steam Packet Co, Dublin, Irland.

1948 01 20. Insatt mellan Fishguard - Cork.

1948 04 06. Insatt mellan Dublin - Liverpool.

1961 10 23. Kolliderade med tankern JAKINDA i Liverpool och några passagerare vart skadade.

1961 10 27. Ankom Harland & Wolff, Belfast för reparation.

1961 12 16. Åter i trafik.

1967 10 16 - 1967 10 22. Insatt mellan Fishguard - Cork.

1967 10 13. Ankom Birkenhead för försäljning.

1967.Omdöpt till MUNSTER 1.

1968 07 24. Såld till Epirotiki Steamship Nav. Co. "George Potamianos" S.A., Pireus, Grekland. 

1968 08 04. Avgick Liverpool mot Pireus.

1968. Ombyggd till kryssningsfartyg i Eleusis Shipyard, Grekland.

1968. Omdöpt till THESEUS

1969. Omdöpt till ORPHEUS. Insatt för Epirotiki Lines S.A., Pireus, Grekland på Medelhavskryssningar.

1969 - 1970. Under vintern, utchartrad till Ensign Cruises, New York. Kryssningar mellan Lissabon - Casablanca - Tanger - Malaga - Cadiz - Portimao.

1970 05 18 - 1971 10. Utchartrad till Westours. Under sommaren kryssningar mellan  Seattle - Alaska och under vintern Los Angeles - Mexiko.

1971 11. Ankom Pireus, därefter Medelhavskryssningar.

1972. Registrerad för Epirotiki Lines, Pireus, Grekland.

1996. Insatt  för Royal Olympic Cruises, Pireus, Grekland.

1999. Upplagd i Pireus.

2000 10. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till ORPHEU för en sista resa.

2000 12 24. Ankom Alang, Indien för upphuggning.

M/S MUNSTER.

M/S ORPHEUS.

Tillbaka till B&I Line.

Tillbaka till Epirotiki Lines.

Tillbaka till Royal Olympic Cruises.

© 2017 faktaomfartyg.