S/S NAJADEN.
Byggd 1886 av Lindholmens Mekaniska Verkstad, Göteborg.
Varvsnummer. 323.
Dimensioner. 50,07 x 7,67 x 3,90 m.
Brt/ Nrt. 452/ 308.
Maskineri. Ångmaskin.
Effekt. 490 hk.
Knop. 12,0.
RN. 1185.
IDno. 3001185.
1866
04. Beställd från Motala Verkstad. Kontraktspris 220 000 kr, varvid
den äldre hjulångaren NAJADEN ingick som dellikvid. 1887 03 18 - 1923. Insatt mellan Göteborg - Halmstad - Helsingborg - Landskrona - Malmö - Köpenhamn - Lübeck 1887 03 20. Visades upp i Malmö. 1914
08. När första världskriget bröt ut stoppade rederiet först sin
trafik till Lübeck, men senare lät man de äldre fartygen gå dit utan
krigsförsäkringar. Det straffade sig efter kriget då rederiet under en
period kom att stå på de segrande ländernas svarta lista. 1916 10
16. På resa Malmö - Lübeck skulle ångaren prejas av ett tyskt
vaktfartyg utanför Gedser då en sammanstöttning skedde. NAJADEN
drabbades av en del ombordskador. 1921.
Hjalmar Blomberg blir huvudredare i rederiet. Han hade varit huvudredare i
Sveabolaget under åren 1901-1917. 1924 10
04 - 1936 07 01. Insatt mellan Göteborg - Fredrikshavn. 1924.
Broström-koncernen får aktiemajoritet i Hallandsbolaget. 1925.
Rederiet flyttar under sommaren sitt huvudkontor från Halmstad till Göteborg.
Dock är fartygen fortfarande registrerade i Halmstad. 1928.
Hallandsbolaget slås ihop med Ångfartygs AB Nornan. Nytt rederinamn:
Rederi AB Halland & Nornan. 1929 06
18. Grundstötte vid Vinga i svår tjocka på resa Fredrikshavn - Göteborg.
Lossdragen efter fyra timmar. 1931
05. Ombyggd för att kunna ta ombord fem personbilar lastrummet och tre på
mellandäck. Ångaren fick också en ny fockmast med bom så att man kunde
lyfta ombord bilarna. 1932
02. blir fartyget påkört av tyska ångaren ARIADNE och NAJADEN får smärre ombordskador. 1935
06. Hjalmar Blomberg avgår från sin post och ersätts av Harry Trapp. 1936 01
01. Det nybildade bolaget Rederi A.B. Göteborg-Fredrikshavnlinjen övertar
trafiken mellan Göteborg - Frederikshavn. 1936 01
01 - 1936 06 30. Utchartrad till det nybildade bolaget Rederi A.B.
Göteborg-Fredrikshavnlinjen.
Ersattes dagen därpå av KRONPRINSESSAN INGRID. 1936 07
09. Utchartrad till Sveabolaget som ersättning för CARL XV som förlist.
Insatt Stockholm - Öregrund - Gävle. 1936
09. Såld till Laevaühing G. Sergo & Ko, Tallinn, Estland. Omdöpt
till RUHNO. 1936 09
09. Startar trafik på linjen Stockholm - Haapsalu - Arensburg - Pärnu - Riga. 1936/1937.
Under vintern fick fartyget en ny matsalong påbyggd på däck. 1937
06. I trafik Stockholm - Haapsalu - Tallinn/ Arensburg - Pärnu - Riga. 1938-1939.
Under somrarna även i trafik Tallinn - Visby - Köpenhamn. 1941 06 22. Minsprängdes och förliste utanför Leningrad. 1945. Upphuggen. |
S/S NAJADEN.
© 2021 faktaomfartyg.