M/S NIHON MARU.
Byggd 1944 av okänt varv, Berlin, Tyskland.
Varvsnummer. ?.
Dimensioner. 24,00 x 4,24 x 1,50 m.
Brt. 59.
Maskineri. Okänt diesel.
Effekt. ?.
Knop. ?.
Efter maskinbyte. En GM diesel
Effekt. ?.
Knop. ?.
Efter maskinbyte. En Scania diesel.
Effekt. ?.
Knop. ?.
Efter maskinbyte. En Volvo Penta TAMD 120A diesel.
Effekt. 213 kW.
Knop. 12,0.
Efter ombyggnad. passagerare. 110.
RN. 10993.
Levererades 1944 till Japanska
delegationen i Berlin, Tyskland.
1944. Övertagen av Tyska flottan för att bli minsvepare. 1948. Såld till okända köpare. 1949. Såld till Västanfläkt AB, Göteborg. Omdöpt till VÄSTANFLÄKT VI. 1949. Ombyggd vid Falkenbergs Varv AB, Falkenberg, samt byte av maskineri. 1966. Såld till Evert Helmer Holm, Strömstad. Omdöpt till PLUTO. Insatt i trafik runt Strömstads skärgård. 1977. Såld till Olof Arvid Henry Hassellöf, Smögen. Omdöpt till AVANT. 1977. nytt maskineri. 1977. Insatt mellan Gravarne - Hasselösund - Tryggö - Ramsvik - Hunnebostrand/ Gravarne - Smögen - Fisketången - Malmön. 1979. Såld till HB Rederi Karl XII, Rindö, Vaxholm. Omdöpt till KARL JOHAN. 1979. Ombyggd, samt nytt maskineri installeras. 1985. Såld till Hagelin Charter AB, Stockholm. 1997 02 14. Såld till Ängsholmen Rederi AB, Solna. 2004 09 11. Kör en fyllskalle i sin fritidsbåt in i sidan på KARL JOHAN när hon befinner sig utanför Gröna Lund. 2009. Underkänd vid inspektion, upplagd vid Kummelnäs varv. 2011 05 11. Såld till Pierre Thiger, Enhörna. 2012. Såld till Isabelle Hagbo, Bromma. 2012 02 26. Såld till Lars Larne, Bandhagen. 2018 02. Sjunker i Årstaviken. 2019 01 10. Skrotas fartyget på plats. |
M/S AVANT.
M/S KARL JOHAN.
Tillbaka till Ängsholmen Rederi Ab.
© 2021 faktaomfartyg.